Bertepatan dengan aforisme
‘umpama patah sayap bertongkat paruh, patah
paruh bertelekan’, heterogen prakarsa diimplementasikan pemain industri
dalam konkurensi merancakkan produktiviti organisasi masing-masing dalam
mendepani era pascaperindustrian serta pascaglobalisasi yang serba menduga akal
dan minda millenium ini.
Sebelum padau perbincangan digali dengan lebih mendalam,
apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan produktiviti secara khususnya? Mari
kita fokuskan minda kita. Amnya, produktiviti ditakrifkan sebagai keupayaan
untuk menghasilkan output daripada satu set input yang diberikan dalam proses
pengeluaran produk secara optimum, berdasarkan tempoh masa tertentu atau
teknologi diaplikasikan.Input ditakrifkan jumlah sumber yang digunakan dalam
pengeluaran untuk menghasilkan barang atau menyediakan perkhidmatan tamsilnya
pekerja, jumlah jam kerja, kos buruh, dana, tenaga, bahan dan perkhidmatan.
Barang akhir yang mana di penghujungnya sama ada dalam keadaan siap sepenuhnya
atau perkhidmatan yang dipersembahkan pula didefinasikan sebagai output,
dicerminkan melalui Keluaran Dalam Negara Kasar(KDNK), jumlah output,
pertambahan nilai, pengeluaran nilai kewangan dan kuantiti unit fizikal yang
dihasilkan.
Mari kita luaskan takrifan minda akan peri
pentingnya pengukuran produktiviti. Sebenarnya, sistem pengukuran produktiviti
yang boleh dilihat dan telus dapat membantu organisasi untuk menyediakan
anggaran juga menyediakan maklumat fundamental
yang lengkap dan tepat berkaitan kecekapan total dan sasaran tahap
produktiviti yang ingin digapai selain mewujudkan kesedaran untuk memantau
prestasi pengurusan, perkembangan, memberikan respons, dan menetapkan objektif
produktiviti selain membantu mengenalpasti isu-isu yang memerlukan perhatian
pengurusan. Walaubagaimanapun, adalah penting untuk mengenalpasti variasi
pendekatan dalam pengukuran produktiviti berdasarkan keperluan kepada objektif
yang berbeza-beza demi memudahkan proses mengintegrasikannya dalam organisasi
dalam tempoh tertentu meliputi belanjawan, perancangan dan pengawalan kerana
pepatah Melayu ada menyebut ‘tembak yang beralamat, tujuan yang
bermaksud’.
Namun,
persoalan yang berlegar di gawang minda kita sekarang ialah, di mana tempangnya perlaksanaan dalam
meningkatkan produktiviti organisasi selama ini kerana ‘kalau tiada angin,masakan pokok
bergoyang’? Menurut Ketua Pengarah Perbadanan Produktiviti Malaysia
(MPC) menerusi Laporan Produktiviti 2011, Datuk Mohd Razali Hussain, tahap
produktiviti pekerja negara
ini jauh lebih rendah berbanding beberapa negara penanda aras di Asia seperti
China, yang mempunyai kadar pertumbuhan sebanyak 8.7%, Indonesia dan India
(4.8%) serta Indonesia (5%) sedangkan negara kita mencatatkan purata pertumbuhan produktiviti
sebanyak 4.5% setahun kendatipun durasi bekerja rakyat kita lebih panjang.
Ghalibnya,idea
dalam meningkatkan produktiviti sesebuah organisasi tentunya mempunyai pro dan
kontranya. Namun, apa yang sangat ditagih adalah bagaimana pandangan kontra
tersebut diterjemahkan melalui sisi yang positif seterusnya memberikan impak
yang berganda.Lalu, bagaimana gamitan menara
impian ini dapat digapai? Sebelum itu, mari kita telusuri nukilan kata Perdana Menteri, YAB Datuk Seri Najib Tun
Razak,
“Untuk menjayakan sebuah transformasi pastinya melibatkan perubahan, pembaikan
dan pengukuhan kepada tiang seri institusi serta struktur perkhidmatan awam itu
sendiri. Ertinya, pertama, perubahan pada cara berfikir, kedua, pembaikan
kepada sistem nilai dan ketiga, pengukuhan kepada gerak kerja”. Izharnya,
transformasi minda berpaksikan kejituan intelektual menjadi jawapan konklik
kepada persoalan ini. Apa yang pasti, transformasi minda oleh semua pihak
sangat ditagih agar tidak terus dibelenggu pemikiran ortodoks dan jumud ‘bagai
katak di bawah tempurung’ sebaliknya buka hati, buka minda serta kenali
diri dengan memperteguhkan kefahaman akan lapan nilai yang digariskan
dalam etos perkhidmatan awam yang
menjadi mangkin efektif dalam keberhasilan produktiviti seterusnya bertindak
secara glokal dan global pada hari-hari mendatang.
Dalam mengharungi onak ekonomi yang tidak
menentu marcapada, segelintir penjawat
awam dilihat semakin rancak berenang dalam kolam rasuah dek kerana nilai material semakin memberkas dan
bermaharajalela kerana terbuai dengan wang
ringgit yang menggelapkan mata itu. Sesungguhnya dalam apa sahaja bidang
kerja, ramai yang berdisiplin, tetapi ada sahaja kerbau yang mencalit lumpur.
Kegusaran akan situasi ini turut dizahirkan oleh Profesor Diraja Ungku Aziz
melalui nukilannya, “Satu perkara yang menakutkan saya pada hari ini ialah peningkatan
gejala rasuah. Secara umumnya, lebih tinggi rasuah yang ada, lebih kurang
kemerdekaan yang dimiliki”. Kemelut ini wujud ekoran rapuhnya nilai
integriti dalam sanubari mereka.Integriti
didefinasi perihal sifat individu dan organisasi yang sempurna bertunjangkan
sifat-sifat mahmudah. Kendatipun begitu, hakisan integriti dalam kalangan
penjawat awam tidak terbatas dengan amalan rasuah dan penyalahgunaan kuasa
tetapi merangkumi aspek yang lebih luas dan komprehensif. Justeru, penjawat
awam seyogia mengekalkan imuniti dengan tidak menyalahgunakan kuasa untuk
kepentingan diri, kulawarga, saudara mara atau kaum kerabat sendiri. Maka,
nilai murni analoginya mengurus masa dengan sistematik dan efisien, memberi
perkhidmatan bitara kepada pelanggan secara ikhlas, mengurus sumber kewangan
dan peralatan pejabat secara berhemah serta menjaga etika perkhidmatan awam
seyogia disematkan secara holistik dalam sanubari seterusnya dicerminkan oleh
penjawat awam melalui perlaksanaan perkhidmatan yang telus, adil dan saksama
sejajar dengan komitmen kerajaan untuk mewujudkan asas mapan kepada pembinaan
sahsiah penjawat awam demi kepentingan sejagat pada kontemporari ini.
Seterusnya,budaya kesegeraan perlu
menjadi budaya dan rutin harian yakni mencakupi pemikiran, kehendak dan
perlakuan. Pemikiran bermaksud peluang-peluang yang ada di sekeliling yang
tidak terfikir oleh orang lain atau yang menuntut kita berfikir di luar kotak
fikiran semasa membuat keputusan, iaitu keputusan dibuat dengan segera tanpa
mengorbankan kualiti manakala kehendak ialah tahap kemahuan untuk melakukan
sesuatu dengan segera sehingga sukses dan perlakuan ialah kesedaran dan
kesensitifan tentang perkara yang sedang berlaku yang bukan hanya merangkumi
kerja-kerja rutin setiap hari, malah lebih daripada itu (Kotter 2008). Penjawat
awam perlu hadir bekerja setiap hari dengan iltizam untuk mencapai suatu
matlamat dan mengenepikan aktiviti-aktiviti yang tidak berfaedah untuk bergerak
pantas di samping berwaspada terhadap ancaman dan peluang yang wujud. Tanpa
mengingkari prosedur dan peraturan kerja yang berkuatkuasa, penjawat awam perlu
memenuhi keperluan pelanggan tanpa berlengah, responsif dan berkesan selain
melaksanakan arahan mengikut peraturan dan keutamaan melalui ketetapan jadual
dan tarikh kerana kerana ‘kerja yang baik segerakan, jangan ditimpa
kerja yang buruk’ selain ‘meminimakan masa, memaksima usaha’. Bahkan,
sekiranya sesuatu keputusan itu lewat dibuat disebabkan oleh kerja yang banyak
dan berterusan, maka kerja-kerja tersebut perlu disusun semula dan proses kerja
direkayasa.
Berpegang dengan prinsip ‘customer is king‘ dan ‘customer
always right’, pelanggan
merupakan kelompok yang mengisbatkan tulang belakang jatuh-bangunnya sesebuah
syarikat. Pelanggan merupakan individu atau kumpulan yang merangkumi
pelanggan dalaman, luaran dan juga stakeholders yang memohon atau menerima perkhidmatan daripada sesebuah agensi. Dalam konteks ini,
penjawat awam yang berperanan sebagai fasilitator diseru memancing hati
pelanggan dengan memberikan layanan yang adil, konsisten dan egalitarianism
melalui prosedur kerja yang jelas selain memenuhi kehendak dan melebihi
ekspektasi mereka melalui prinsip going the extra mile, bersopan iaitu
berinteraksi secara berkesan menggunakan nada yang betul, memberi layanan yang
baik dan mesra, selain bibir tidak lekang dengan senyuman juga mengekalkan tingkah
laku dan disiplin yang baik sepanjang masa di samping memberi perkhidmatan
dengan penuh sifat empati dan
prihatin terutamanya dalam program Hari Bertemu Pelanggan. Respons pelanggan
dengan menyediakan peti-peti cadangan, temu bual dan sebagainya diambil demi memastikan kecemerlangan yang
berterusan. Perkhidmatan pelanggan yang
responsif, mesra dan mengutamakan
pelanggan menjadi nadi kepada kecekapan
serta keberkesanan sistem penyampaian perkhidmatan dan seterusnya dapat memenuhi kehendak dan kepuasan mereka barulah
dapat menjamin organisasi menyediakan keluaran dan perkhidmatan yang senantiasa dalam bentuk kualiti yang diharapkan.
Berlatarbelakangkan aforisme ‘sakit
sama mengaduh dan luka sama menyiuk’, pekerja perlu sentiasa mempunyai
keinginan dan inisiatif untuk berkolaborasi secara aktif sama ada secara intra
atau inter-agensi dengan bekerjasama dan
bersepakat ‘bagai aur dengan tebing’ kala lapang dan getir demi
meningkatkan dan melicinkan pelaksanaan dan penerapan budaya kecemerlangan
dalam sesebuah organisasi kerana sesungguhnya bersekutu, bertambah mutu.
Bagi melenyapkan stigma negatif sektor awam yang sering dilabelkan sebagai
tidak cekap, bekerja secara silo, tidak berupaya untuk menerima idea-idea baru
dan bertindak dengan fikiran sempit, penjawat awam haruslah mengambil inisiatif
untuk bergerak secara seamless dan mengutamakn aesprit
de corps tanpa mengira portfolio atau core business
masing-masing selain saling menasihati dan memberi tunjuk ajar sesama rakan
sekerja kerana ‘tunjuk menjadi telaga budi, ajar menjadi suluh hati’
sementelahan pendekatan sebegini dapat mewujudkan kondisi dan perasaan ‘empowerment’ kepada
semua anggota. Hasilnya, kolaborasi sebegini dapat mengoptimumkan perkongsian
sumber dan kemudahan di dalam dan di antara agensi, meningkatkan nilai untuk
wang, meningkatkan perkongsian maklumat di semua peringkat organisasi,
meningkatkan ruang untuk sinergi idea dan meningkatkan jati diri yang menjurus
ke arah peningkatan kualiti perhidmatan.
Mari kita fokuskan pula minda akan ucapan
Ketua Setiausaha Negara,Tan Sri Sidek Hassan, “Kejayaan agenda transformasi ini
pastinya menuntut supaya perkhidmatan awam beralih dari paradigma lama bagi
membentuk budaya baru yang mengutamakan inovasi dan penciptaan serta
pemerkasaan intelektual dan profesionalisme.” Kata-kata ini jelas
menunjukkan akan peri pentingnya budaya inovasi
dan kreativiti. Menurut Prof.Dato' Ir.Dr.Zaini Ujang, dalam bukunya 'Budaya
Inovasi:Prasyarat Model Baru Ekonomi', menyatakan bahawa kreativiti membabitkan
pemikiran, idea dan gagasan baru.Inovasi pula berasal daripada perkataaan Latin
yang bermaksud pembaharuan iaitu kesan daripada aplikasi keupayaan kreatif khususnya dalam industri yang memerlukan
konsep, idea,kaedah proses dan kegunaan
yang berupaya membuat pembaharuan atau mengubahsuaikannya untuk menjadikannya
lebih berkualiti selain sebagai satu proses menampilkan idea yang dapat
mengubahnya ke bentuk produk, perkhidmatan, sistem dan cara operasi yang baru.
Dengan kata lain, ia adalah satu cara menterjemahkan idea baru untuk dihasilkan
melalui proses tertentu seperti rekacipta, pembangunan, pengeluaran dan
sebagainya. Namun, ia akan menjadi suatu inovasi jika idea tersebut benar-benar
dapat digunakan dan dimanfaatkan secara total. Dalam konteks sektor awam, sesuatu
ciptaan itu boleh dikatakan inovasi
sekiranya ia dapat memberi manafaat yang nyata kepada murba atau yang diistilahkan sebagai nilai awam dan memberi nilai tambah kepada keadaan
sedia ada. Kreativiti dan inovasi menjadi pemangkin kepada transformasi perkhidmatan awam melalui pelaksanaan
idea-idea yang mencabar status quo
serta menambah nilai kepada kualiti penyampaian perkhidmatan dengan meneruskan budaya kerja berasaskan kreativiti
dan inovasi, menubuhkan Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK) di tempat kerja,
perekayasaan proses dan prosedur kerja. Memandangkan dunia hari ini adalah dunia yang
sarat dengan muatan reformasi teknologi dan maklumat, pelbagai organisasi
mengaplikasikan ICT sekaligus memanafaatkannya untuk mempercepatkan urusan
secara total sekaligus menunjukkan kebolehan
mereka menerima pemikiran mutakhir bahkan ‘berfikir di luar kotak kebiasaan’ berbanding
‘berurusan
seperti lazim’. Sementelahan, pelancaran Pusat Inovasi dan Kreativiti
Global Malaysia (MaGIC) di Cyberjaya oleh Barack Obama iaitu presiden negara
kuasa besar dunia yakni Amerika Syarikat pada 27 April lalu sekaligus
membuktikan proklamir juga apresiasi
negara Uncle Sam itu terhadap kesungguhan Malaysia yang memiliki daya
saing yang gah di puncak jagat bahkan menjadi loncatan saujana untuk mencapai
pendapatan per kapita sebanyak AS$15,000-AS$20,000
menjelang tahun 2020 melalui kegiatan ekonomi khususnya.
Selain itu,musyawarah dan penglibatan adalah salah satu konsep di bawah
engaged governance, dicerminkan pelaksanaannya melalui National Key Result
Areas (NKRA) dan Government Transformation Programme (GTP) yang direalisasikan
melalui konsep hari terbuka yang melibatkan tautan hati marhaen,kerajaan,badan
bukan kerajaan dan sektor swasta membabitkan proses membuat keputusan dan
penggubalan dasar demi penambahbaikan bertujuan melestarikan impak positif
kepada landskap sosioekonomi negara. Melalui pendekatan hari terbuka,
menyediakan saluran untuk mendapatkan maklumbalas dan cadangan, menubuhkan
pasukan petugas yang melibatkan pelanggan dan pihak-pihak berkepentingan,
memperkenalkan program-program peningkatan kesedaran penjawat awam tentang
keperluan memenuhi ekspektasi pelanggan, mengadakan sesi dialog, mesyuarat,
seminar, persidangan dan kajian awam membolehkan semua pihak memberikan
komentar terhadap program dan polisi baru kerajaan. Meskipun diakui tidak
berupaya untuk memuaskan hati semua pihak tetapi sebenarnya membolehkan
kerajaan memperoleh pandangan konklik dan bernas, selaras dengan aspirasi ’Rakyat
Didahulukan, Pencapaian Diutamakan’.
Ghalibnya, aduan terhadap perkhidmatan awam
sering dikaitkan dengan rasa tidak puas hati mengenai prosedur atau
perkhidmatan yang disediakan oleh kerajaan dek kerana ketidakcekapan dan salah
laku penjawat awam. Melalui aduan kelemahan dalam prosedur, kakitangan dan
lain-lain dapat dikenalpasti dan diperbaiki.Justeru itu, aduan harus dilihat
sebagai platform yang positif yakni aduan
sebagai satu hadiah yang tidak ternilai daripada pelanggan. Bahkan,
sekiranya aduan didengar dengan hati yang terbuka dan bersifat empati, setiap
kehendak pelanggan difahami, seterusnya aduan dilayan serta diselesaikan dengan
segera dan responsif di samping dapat mengurangkan kerenah birokrasi, lantas
akan wujud satu dimensi baru dalam sistem penyampaian perkhidmatan yang
mempunyai nilai tambah apabila penambahbaikan dibuat berdasarkan ‘insentif’
yang diterima.
Sememangnya,cabaran masa kini dan
masa hadapan sangat menuntut penjawat awam untuk memahami kehendak pelanggan
yang semakin berpendidikan dan bermaklumat. Bagi menangani cabaran tersebut,
penjawat awam perlu menggalas tanggungjawab memanifestasikan fikiran dengan
mengisi ketandusan minda dengan menimba
ilmu dan meningkatkan kemahiran yang relevan. Penguasaan dua komponen vital
ini akan memantapkan kompetensi modal insan sedia ada dan seterusnya, membantu
meningkatkan prestasi kerja dan imej organisasi. Dalam konteks ini, penguasaan
bahasa ketiga dan literasi teknologi komunikasi dan maklumat (ICT) adalah di
antara tamsilan ilmu dan kemahiran yang mesti dikuasai. Peningkatan ilmu dan
kemahiran dalam kalangan penjawat awam hendaklah merangkumi dua jurus corpus
ilmu iaitu explicit dan tacit. Explicit knowledge adalah pengetahuan yang boleh
dipelajari secara formal manakala tacit knowledge diperoleh melalui perkongsian
pengalaman dan kemahiran demi meningkatkan kecekapan dan mempercepatkan
pelaksanaan kerja. Di samping itu, ia juga dapat membantu penjawat awam
menganalisis persekitaran,mengqadimkan perubahan seterusnya menampilkan
persediaan sewajarnya. Sesungguhnya, pembudayaan ilmu perlu dipupuk dan dibajai
kerana ia merupakan satu proses yang berterusan dalam kehidupan manusia seperti
ungkapan bestari ‘tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad’ yakni dengan
meningkatkan pembacaan bahan baharu, membuat pemerhatian dan belajar daripada
uswah bitara, menghadiri latihan, seminar dan bengkel, mengambil bahagian
secara sukarela dalam program ilmiah, memberi cadangan dan pendapat dalam
diskusi melalui pendekatan focus group dan lab di samping menanda aras
kemahiran dan pengetahuan yang dimiliki dengan staf cemerlang.
Berbalik
kepada konotasi,sebagai pengitlakannya, setiap individu dalam organisasi tanpa
mengira pangkat perlulah melakukan anjakan paradigma secara total atau lebih
tepat lagi melakukan transformasi minda demi menjamin kelangsungan
kecemerlangan produktiviti dalam organisasi. Semoga dengan wujudnya masyarakat
yang mempunyai pemikiran minda kelas pertama yang menjadi teras ketiga dalam
kerangka lima teras utama RMK-9, dapat menginterpretasikan visi kudsi Malaysia
untuk menjadi sebuah negara yang mempunyai kecemerlangan ekonomi yang mampan
bak kata pepatah, ’kecil jangan disangka anak, besar jangan disangka bapa’. Akhirulkalam,mariah sama-sama
kita hayati firman Allah SWT, “Sesungguhnya Allah SWT tidak akan mengubah
nasib sesuatu kaum sehingga kaum itu mengubah nasib mereka sendiri’’. (al-Arad
ayat 11). Renung-renungkanlah.
(2183 Patah Perkataan)
No comments:
Post a Comment