PERPADUAN KAUM DI
MALAYSIA – SPEKTRUM ANALISIS PELBAGAI
PERSPEKTIF
MUKADIMAH
‘Sudah
terang lagi bersuluh’, Malaysia merupakan sebuah Negara yang unik kerana kepelbagaian bangsa dan agamanya dengan Kaum Melayu
sebagai etnik terbesar. Manakala, jika dilihat dari sudut perlembagaan, orang Melayu ditakrifkan mereka yang berbudaya Melayu, bertutur
dalam bahasa Melayu dan
beragama Islam. Kaum asal Malaysia pula diistilahkan sebagai bumiputera. Berdasarkan
statistik terkini Jabatan Perangkaan
Malaysia, jumlah penduduk Malaysia pada
2013 adalah 28.3 juta, merangkumi 91.8 peratus warganegara dan 8.2 peratus
bukan warganegara.
Daripada jumlah tersebut, majoriti 67.4
peratus ialah kaum bumiputera (56.4 peratus Bumiputera Melayu , 11 peratus Bumiputera Lain (Orang Asli, Siam, Serani, Baba
Peranakan, Nyonya Peranakan, Bumiputera Sabah, Bumiputera Sarawak), diikuti kaum Cina (Foochow, Hainan, Henghua, Hokkien, Kantonis, Hakka, Teochew)
sebanyak 24.6 peratus dan kaum India (Tamil, Malayali, Sikh, Telugu) sebanyak 7.3 peratus. Selebihnya
pula ialah kaum-kaum lain (orang yang berketurunan Bangsa Asia Lain, Bangsa Dunia yang lain yang diberi
taraf warganegara mengikut syarat-syarat tertentu) yang mewakili 0.7 peratus.
Daripada
perspektif agama pula, Islam merupakan agama majoriti dianuti di Malaysia iaitu
sebanyak 61.3%. Selebihnya adalah Buddha (19.8%), Kristian (9.2%), Hindu (6.3%)
dan Lain-lain agama (1.7%) merangkumi Agama
rakyat Cina, agama Sikh, agama Yahudi,
dan lain-lain.
Ghalibnya, dalam Negara yang mempunyai
kepelbagaian etnik ini, hubungan harmoni yang terjalin sesama kaum merupakan
kunci keteguhan kedaulatan dan pembangunan Negara . Bahkan, Menteri Perdagangan
Antarabangsa dan Industri Malaysia (MITI), Datuk Seri Mustapa Mohamed mangli
menjelaskan, “agenda perpaduan sentiasa dititikberatkan kerana dengan bersatu hati
kita dapat membina sebuah negara yang aman damai, sejahtera dan rakyatnya
sentiasa mementingkan perpaduan dan negara aman, politiknya tidak huru-hara,
serta ekonomi yang baik dan dapat menarik minat pelabur asing”. Namun, pada
hakikatnya, perpaduan
masih lagi belum berlaku sepenuhnya di negara ini. Cuba renungkan sejenak, mengapa
setelah sekian lama merdeka, kita masih belum dapat melihat masyarakat kita mampu
bertutur dalam ketiga-tiga bahasa utama negara yakni Bahasa Melayu, Mandarin,
dan Tamil. Secara umumnya, perasaan prasangka dan ketidakpuasan
hati antara pelbagai etnik dalam sesebuah negara bukanlah suatu perkara asing persis
kata Datuk Mohd.Ariff Sabri Abdul Aziz, “isu sensitif antara kaum dalam soal hak,
warna kulit, kepercayaan agama dan budaya sering dipertikaikan”. Di
kebanyakkan negara, persengketaan antara kaum lebih-lebih lagi berkenaan isu
agama telah membawa peperangan yang berlarutan sekaligus membantut pembangunan
ekonomi, sosial dan juga politik negara berkenaan. Kendatipun begitu, sebagai negara
yang melaung-laungkan perpaduan kaum, adalah amat memalukan apabila masalah
sebegini masih lagi melingkari masyarakat malahan cubaan membangkitkan
perihal hak keistimewaan Melayu yang sememangnya boleh mencetuskan bara
kemarahan dan seterusnya menyalakan api permusuhan di antara kaum-kaum di
negara ini dilihat semakin membarah. Sentiasalah ‘bercakap
siang pandang-pandang, bercakap malam dengar-dengar’ kerana setiap kali berlakunya
permasalahan ini, seluruh dunia akan melihat kepada kita. Persoalannya, susah
benarkan mahu berpadu, atau sebenarnya isu perkauman hanya melingkari sebahagian
daripada kita sahaja?
SALASILAH KEPELBAGAIAN KAUM
Sebelum padau
perbincangan digali dengan lebih mendalam, mari kita segarkan akal fikiran kita
dan kembali kembali ke era kolonial di mana bermulanya kepelbagian kaum di
Negara ini. Mengikut fakta sejarah, penghijrahan imigran India dan China secara
besar-besaran bermula pada awal abad ke-19 untuk memenuhi kuota pekerjaan ketika
itu.
Majoriti imigran
China terutamanya dari kampung-kampung wilayah selatan China seperti Kwang
Tung,Kwangsi dan Fukien datang ke Tanah Melayu melalui sistem tiket kredit iaitu
mereka dibawa ke pelabuhan oleh ketua (kheh-thau) yang dibayar sejumlah wang
bagi setiap imigran (sin kheh) yang dibawa. Mereka diletakkan di bawah
pengawasan nakhoda kapal atau agensi buruh yang biasanya telah menerima bayaran
daripada bakal majikan imigran berkenaan. Kebiasaannya, mereka terikat dengan
perjanjian secara lisan dan bertulis untuk bekerja bagi satu tempoh masa
sehingga hutang tambang mereka dijelaskan selain dibekalkan tiket yang menunjukkan pelabuhan
yang akan mereka akan tuju serta keterangan sama ada mereka bebas atau
berhutang. Mereka akan dibawa orang tengah atau pemborong buruh dengan bayaran
tertentu kepada pihak majikan apabila mereka sampai di pelabuhan. Malahan, jawatan
pegawai pelindung buruh dari China telah diwujudkan pada bulan Mac 1872
bertujuan mengawasi kemasukan buruh dan imigran dari China di samping undang-undang
dan tindakan telah diluluskan bagi membaiki sistem pengambilan buruh.
Pada 30 Jun 1914,
sistem tiket kredit ini telah digantikan dengan sistem pengambilan kakitangan
ataupun pengambilan rumah kongsi oleh kerajaan British iaitu majikan yang memerlukan
buruh akan menghantar pegawainya ke China bagi mendapatkan tenaga buruh. Segala
tambang dan perbelanjaan buruh tersebut akan dibiayai oleh majikan. Pegawai
yang dihantar bertanggungjawab untuk mengiringi buruh-buruh tersebut sehingga
mereka sampai ke tempat majikannya. Manakala pengambilan buruh melalui sistem
pengambilan rumah kongsi pula dilakukan oleh pegawai di China yang dilantik
oleh sesebuah rumah kongsi. Pegawai tersebut akan membiayai segala perbelanjaan
buruh-buruh tersebut sehingga mereka sampai di rumah kongsi di Tanah Melayu. Pembawa
buruh ini akan dibayar oleh tuan punya rumah kongsi dengan kadar yang telah
dipersetujui bagi setiap buruh yang dibawanya.
Pada awal abad
ke-20, cara kedatangan imigran ini telah berubah terutamanya di Sarawak. Charles
Brooke melalui syarikatnya di Singapura telah menaja kemasukan buruh China
berketurunan Foochow secara berkumpulan ke Sarawak selepas adanya persetujuan
dengan Wong Nai Siong, seorang ketua Foochow di Sibu. Lebih kurang 570 imigran
Foochow telah dibawa masuk ke Sibu pada bulan Januari hingga Mac 1901 bagi mengusahakan
tanah dan membangunkan sektor pertanian gambir dan lada hitam untuk menampung
keperluan penduduk Sarawak yang makin meningkat.
Sementara itu, penghijrahan
buruh dari India ke Tanah Melayu secara beramai-ramai pula adalah untuk
mengatasi masalah kekurangan buruh di ladang-ladang getah. Melalui sistem buruh
bebas atau merdeka, buruh adalah bebas untuk datang sendiri ke Tanah Melayu dan
bebas untuk memilih tempat dan pekerjaan yang mereka kehendaki apabila tiba di
Tanah Melayu tanpa terikat dengan mana-mana pihak. Segala perbelanjaan
ditanggung sendiri dan kedatangan mereka kebiasaanya diaturkan oleh individu
atau kumpulan tertentu kerana kepentingan ekonomi.
Sistem kontrak pula, sebagai balasan kepada majikan
yang memainkan peranan iaitu membiayai tambang mereka ke Tanah Melayu, buruh-buruh
tersebut akan berkerja denganya untuk jangka masa tertentu seperti satu atau
tiga tahun. Namun, sistem ini dianggap sebagai satu bentuk perhambaan yang
tidak ketara kerana sering berlakunya penindasan dan pemerasan terhadap buruh disebabkan
mereka hanya dibayar dengan bayaran yang rendah iaitu sembilan hingga 13 sen
sehari. Ekoran itu, pada tahun 1907, sistem
ini telah digantikan dengan sistem Kangani dengan berkuatkuasanya Undang-Undang
Tabung Imigresen India.
Dalam pada itu, melalui
sistem Kangani, pengusaha ladang akan menghantar seorang ketua ke India iaitu
kangani (tandil) atau mandur yang diberi lesen dan diberi wang pendahuluan
untuk membiayai perbelanjaan buruh sehingga mereka tiba di Tanah Melayu. Sistem
ini telah menjadikan seseorang kangani itu seperti pengurus agensi yang membawa
masuk pekerja asing . Namun, sistem ini diharamkan pada 1938 kerana wujudnya
penyelewengan oleh kangani itu sendiri.
WUJUDNYA JURANG ANTARA KAUM
Mari kita
lensakan skop pemikiran kita akan sejarah yang menyebabkan wujudnya jurang
antara kaum. Sebenarnya, Negara kita dahulunya terikat dengan pendidikan yang
dijalankan oleh penjajah British yang mementingkan pendidikan untuk kepentingan
mereka sendiri dan tidak memberatkan objektif perpaduan dalam sistem
pelajarannya. Ironinya, tidak ada satu pun dasar pendidikan kebangsaan
sepertimana yang kita lihat hari ini. Apa yang penting bagi mereka ialah
memberi pelajaran kepada segolongan rakyat untuk membolehkan sebahagian mereka
memenuhi keperluan tenaga dan ekonomi. Bahkan, sistem pendidikan hanya dijalankan
di Negeri-negeri Selat (Melaka, Pulau Pinang, Singapura). Pada zaman itu, pihak
British memberi keutamaan kepada pelajaran Melayu dan Inggeris. Melalui pendidikan vernakular, pendidikan untuk
orang Melayu diberikan untuk diberi jawatan rendah kerajaan sama ada sebagai
kerani atau guru. Pendidikan Cina dan Tamil dibiarkan berkembang secara
sendirian. Pendidikan kaum Cina menggunakan bahasa Mandarin sebagai bahasa
pengantar, gurunya & buku teks didatangkan dari China .Pendidikan kaum
India pula menggunakan bahasa Tamil sebagai bahasa pengantar di sekolah.
Kebanyakan sekolah Tamil ini terletak di kawasan ladang getah atau kopi.
Manakala Sekolah Inggeris pula dianggap sistem persekolahan yang unggul pada
zaman penjajahan British kerana terdedah dengan budaya pemikiran Barat. Kontradiksinya,
sukatan pembelajaran yang tidak sama menyebabkan terhalangnya proses asimilasi yang boleh
memungkinkan pergaulan kaum tidak dapat dilakukan dengan sempurna kerana jika
perpaduan kaum berlaku, akan wujud kesedaran berpolitik antara kaum dan sekali
gus menggugat penjajahan British di Tanah Melayu.
Bukan itu sahaja, British juga menjalankan dasar “divide and rule” iaitu dasar pecah dan perintah agar dapat
memerintah dan mengeksploitasi ekonomi Negara yang ternyata memisahkan
kaum-kaum utama negara ini mengikut bidang ekonomi yang dijalankan. Masyarakat
Melayu mengendalikan pertanian dan ditempatkan di kawasan luar Bandar iaitu di
kampung-kampung, masyarakat Cina ditempatkan di lombong-lombong bijih timah dan
bandar-bandar kerana aktiviti perlombongan dan perdagangan yang dijalankan
mereka, manakala masyarakat India pula ditempatkan di ladang-ladang getah.
Perubahan fungsi ini telah menyebabkan ketiga-tiga kaum ini terpisah dan
hubungan semakin terhad dan menjadi bertambah renggang.
BERMULANYA
PERGESERAN KAUM
Rentetan itu, kebanyakan
komuniti Melayu ketika itu secara gradual meninggalkan kawasan-kawasan estet
dan lombong yang telah didiami kaum Cina dan India lalu meneruskan kehidupan mereka
di kawasan kampung dan pedalaman dengan aktiviti yang lebih bersifat sara diri.
Asbab ketidakpuasan hati di kalangan orang Melayu walaupun tidak lagi berkecimpung
dengan ekonomi komersial ketika itu adalah kerana bangsa Melayu telah
diomongkan sebagai ‘Tuan’ kepada Tanah Melayu, ditambah pula mereka dibenarkan
terlibat dengan aktiviti-aktiviti yang berkaitan pentadbiran dan politik. Di
sinilah perintis fahaman ‘Ketuanan Melayu’ yang masih lagi menjadi sebutan dan
punca perbalahan yang wujud kini. Pada
era pra-kemerdekaan, landskap negara telah mula berubah. Orang-orang Cina dan
India tidak lagi hanya terlibat dengan aktiviti perlombongan dan pertanian
tetapi telah pun mula terlibat dengan perniagaan, dan tidak keterlaluan untuk
dikatakan, mereka ini, terutamanya kaum Cina memonopoli ekonominya berbanding kaum Melayu sendiri.
Hal ini berlaku kerana kerajinan kaum tersebut ditambah lagi dengan kecekapan
kaum ini sendiri dalam selok belok perniagaan. Ketika inilah, sedikit
pergeseran kaum mengakar disebabkan perasaan iri hati dan salah faham, namun,
tidak ketara kerana ketika itu, masyarakat tempatan lebih menumpukan perhatian
kepada isu penjajahan British, dasar kolonialisasi, dan perjuangan ke arah
kemerdekaan.
Penaklukan Jepun di Tanah Melayu pada Perang Dunia Kedua iaitu pada
1941-1945 juga tak
kurang mendatangkan kesan yang hebat ke atas hubungan integrasi kaum di negara
ini. Pihak Jepun mengamalkan dasar anti-Cina dan pro-Melayu yang ternyata
mengeruhkan lagi keadaan semasa dengan mengadu-dombakan orang Cina dengan orang
Melayu menyebabkan timbulnya perasaan benci dan iri hati. Lantaran itu, orang
Cina bertindak mengambil kesempatan untuk membalas dendam dengan menganggotai
Bintang Tiga atau lebih dikenali sebagai Parti Komunis Malaya (PKM) dalam
tempoh masa Jepun menyerah kalah dan sebelum kedatangan kembali pihak British. Ketika inilah berlakunya keganasan 14 hari seperti membunuh,
menculik, membakar masjid dan bangunan sebagai cara membalas dendam . Keadaan
ini menyebabkan berlakunya
persengketaan kaum antara orang Melayu dan orang Cina. Lebih memburukkan lagi keadaan adalah
apabila kebanyakan orang Cina terlibat dalam pergerakan PKM manakala orang
Melayu kebanyakannya merupakan anggota pasukan keselamatan ketika zaman darurat
pada 1948-1960.
HAKIKAT YANG HARUS DITELADANI
Mari kita luaskan sayap pemikiran pemikiran kita akan
heterogen peristiwa akibat rapuhnya
perpaduan kaum. Pasti apabila bercakap mengenai peristiwa akibat sikap perkauman,
tragedi 13 Mei yang menusuk kalbu bermain di benak fikiran. Pada era
pasca-merdeka, setelah lama berbulan madu, Peristiwa 13 Mei 1969 tercetus ekoran isu-isu perkauman yang menyentuh emosi dan sentimen
menjadi tema utama sepanjang kempen Pilihan Raya Umum 1969 yang telah menaikkan semangat kaum-kaum di Malaysia. Tragedi yang mengakibatkan kehilangan nyawa serta harta benda
ini merupakan satu titik hitam dalam sejarah negara Malaysia yang berlaku
sebagai kemuncak masalah perpaduan di Malaysia. Calon-calon pilihan raya serta
ahli-ahli politik terutamanya daripada parti pembangkang telah menimbulkan
perasaan perkauman dan syak wasangka di mana mereka sengaja membangkitkan
soal-soal sensitif berkaitan dengan Bahasa Kebangsaan (Bahasa Melayu),
kedudukan istimewa orang Melayu (Bumiputera) dan hak kerakyatan orang bukan
Melayu.
Parti Perikatan yang
dianggotai United Malay National Organisation (UMNO), Malayan Chinese
Association (MCA) dan Malayan India Congress (MIC) telah mengalami kekalahan
yang teruk dalam Pilihan Raya 1969. Jumlah kerusi yang dimenangi dalam Dewan
Rakyat (Parlimen) telah menurun daripada 89 kerusi pada tahun 1964 kepada 66
kerusi pada tahun 1969 menyebabkan hilangnya majoriti dua-pertiga dalam Dewan
Rakyat sementara Parti Gerakan, DAP dan PPP menang 25 buah kerusi dalam Dewan Rakyat
manakala PAS menang 12 kerusi.
Dr. Tan Chee Khoon dari
parti Gerakan telah menang besar di kawasan Batu, Selangor. Beliau minta
kebenaran polis untuk berarak meraikan kemenangan parti tersebut di Selangor
yang menyaksikan 50:50 di Selangor. Perarakan tersebut menyebabkan kesesakan
jalan raya di sekitar Kuala Lumpur. Perarakan hingga ke Jalan Campbell dan
Jalan Hale dan menuju ke Kampung Baru sedangkan di Kampung Baru, diduduki lebih
30,000 orang Melayu yang menjadi kubu UMNO, berasa terancam dengan kemenangan
pihak pembangkang. Di sini juga terletaknya rumah Menteri Besar Selangor ketika
itu, Dato' Harun Idris.
Dikatakan kaum Cina yang
menang telah berarak dengan mengikat penyapu kepada kenderaan mereka sebagai
lambang kemenangan mereka menyapu bersih kerusi sambil melaungkan slogan. Orang Melayu turut menganggap perbuatan penyokong
DAP-GERAKAN itu sebenarnya bertujuan menghina kaum Melayu iaitu ingin
menyampaikan mesej ‘menyingkir’ kaum Melayu. Dalam masyarakat Melayu,
penyapu mempunyai konotasi yang negatif (sial). Lebih mengecewakan lagi, Ada
yang mencaci dan meludah dari atas lori ke arah orang Melayu di tepi-tepi
jalan.
Di Jinjang, Kepong, kematian
seorang Cina akibat sakit tua diarak sepanjang jalan dengan kebenaran polis.
Namun, perarakan kematian bertukar menjadi perarakan kemenangan pilihan raya
dengan menghina Melayu.
Pada hari Selasa 13 Mei,
Yeoh Tech Chye selaku Presiden Gerakan memohon maaf di atas ketelanjuran
ahli-ahlinya melakukan kebiadapan semasa perarakan. Yeoh menang besar di
kawasan Bukit Bintang, Kuala Lumpur. Tapi permohonan maaf sudah terlambat.
UMNO telah mengadakan
perarakan balas pada pagi 13 Mei 1969 yang mengakibatkan terjadinya peristiwa
ini. Hal ini adalah kerana perasaan emosi yang tinggi dan kurangnya kawalan
dari kedua-dua pihak meskipun perarakan ini tidak dirancang.
Orang Melayu berkumpul di
rumah Menteri Besar Selangor di Jalan Raja Muda Abdul Aziz di Kampung Baru,
Kuala Lumpur. Dato' Harun Idris selaku Menteri Besar Selangor ketika itu cuba
mententeramkan keadaan. Rupa-rupanya, mereka yang berkumpul telah membawa
senjata pedang dan parang panjang dan hanya menunggu isyarat lampu hijau dari
Dato' Harun Idris untuk mengamuk.
Ketika berkumpul, cerita-cerita tentang kebiadapan ahli parti Gerakan dan DAP tersebar dan meluap-luap. Pada jam 3.00 petang, datang berita kejadian pembunuhan orang Melayu di Setapak, hanya dua kilometer dari rumah Menteri Besar Selangor.
Ketika berkumpul, cerita-cerita tentang kebiadapan ahli parti Gerakan dan DAP tersebar dan meluap-luap. Pada jam 3.00 petang, datang berita kejadian pembunuhan orang Melayu di Setapak, hanya dua kilometer dari rumah Menteri Besar Selangor.
Rusuhan besar terjadi
sekitar Kuala Lumpur. Rupa-rupanya orang Cina dan pemuda Cina ini lengkap
dengan pelbagai senjata besi, tombak dan lembing berparang di hujung seperti
dalam filem lama Cina. Perintah darurat dikeluarkan, semua orang tidak boleh
keluar dari rumah. Pasukan polis berkawal di sekitar Kuala Lumpur. Tentera dari
Rejimen Renjer dikerahkan menjaga keselamatan sekitar Kuala Lumpur.
Pasukan FRU di keluarkan
dari Kampung Baru dan askar dari Regimen Renjer mengambil alih. Malangnya
pasukan ini yang terdiri dari Melayu, Iban, Cina, India dan lain-lain turut
menembak orang-orang Melayu dan menyebabkan orang Melayu semakin meradang.
Ketua Regimen Renjer dikatakan seorang Cina. Pemuda-pemuda Melayu yang
mempertahankan Kampung Baru dan yang lain-lain mengamuk kerana merasakan diri
mereka terkepung antara orang Cina dengan askar Regimen Renjer. Beberapa das
turut ditujukan ke arah rumah Menteri Besar Selangor.
Akhirnya, Regimen Renjer
dikeluarkan dan digantikan dengan Askar Melayu. Beberapa bangunan rumah kedai
di sekitar Kampung Baru, Jalan Tuanku Abdul Rahman masih terus terbakar.
Pentadbiran diambil-alih oleh Askar Melayu. Malangnya, beberapa askar Melayu
turut masuk ke kedai-kedai emas Cina dan mengambil harta benda di sana.
Pemuda-pemuda Cina dari
kongsi-kongsi gelap telah bertindak mengepung Panggung Odeon, di Jalan Tuanku
Abdul Rahman, Kuala Lumpur. Beberapa iklan dalam bahasa Cina disiarkan di skrin
pawagam menyuruh penonton dalam kalangan Cina keluar dari panggung. Ramai penonton
Melayu di panggung termasuklah dua askar Melayu yang tinggal di Sungai Ramal,
Kajang, meninggal.
Ada 4 kiai di sekitar
Kampung Baru mengedarkan air jampi dan tangkal penebat, iaitu ilmu kebal dengan
harga yang agak mahal . Sesiapa yang memakainya menjadi kebal dan boleh terbang.
Sebenarnya, mereka mengambil kesempatan daripada keadaan cemas tersebut. Apa
yang pasti, Askar Melayu sahaja yang telah menyelamatkan orang Melayu di
Kampung Baru ketika itu.
Namun, rusuhan kaum tidak
terjadi Kelantan, Terengganu dan Pahang. Manakala, di Perak, Kedah, Pulau
Pinang serta Perlis tidak ada sebarang pergaduhan. Negeri Johor dan Negeri
Sembilan juga tidak terjadi apa-apa. Cuma ada sedikit di Melaka. Sementara di
Betong ada tembakan oleh PKM.
Angka rasmi menunjukkan 196
mati, 439 cedera, 39 hilang dan 9,143 ditahan. 211 kenderaan musnah.
Pada 6.45 petang, Encik Mansor selaku Ketua Polis Trafik Kuala Lumpur memaklumkan kejadian pembunuhan kepada Tunku Abdul Rahman. Ekoran itu, darurat diisytiharkan pada jam 7.00 malam 13 Mei 1969.
Pada 6.45 petang, Encik Mansor selaku Ketua Polis Trafik Kuala Lumpur memaklumkan kejadian pembunuhan kepada Tunku Abdul Rahman. Ekoran itu, darurat diisytiharkan pada jam 7.00 malam 13 Mei 1969.
Pilihan raya diadakan semula
dan memberi kemenangan dua pertiga semula kepada kerajaan yang memerintah. Setelah
itu, Barisan Nasional dibentuk. Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur juga dibentuk bagi mengurangkan pengundi Cina
dalam Dewan Undangan Negeri Selangor. Manakala beberapa ahli politik yang
dianggap berbahaya telah ditahan melalui Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).
Persempadanan pilihan raya yang lebih bijaksana dan seimbang telah
dilaksanakan. Selain itu, sistem demokrasi pilihan raya dan agihan kek ekonomi
(hak-hak keistimewaan bumiputera) mendapat tafsiran semula.
Setelah hampir tiga
dekad berakhirnya episod suram tersebut, tecetus pula Peristiwa Kampung Rawa
1998 yang merujuk kepada sengketa kecil antara kaum di
Kampung Rawa. Puncanya dikatakan berpunca dari pembinaan kuil Hindu dan masjid sebelah-menyebelah
di situ, kira-kira 20 meter sahaja . Sebenarnya, rasa tidak puas hati wujud
sejak sekian lama kerana suasana bising mengganggu di antara satu sama lain
yang menyukarkan mereka untuk bersembahyang. Loceng kuil dibunyikan
setiap subuh dan
waktu sembahyang. Penganut Hindu juga
mendakwa masjid itu
juga bising kerana bunyi azan lima
kali sehari dan majlis ceramah agama.
Pada 27 Mac 1998, ketegangan
memuncak selepas sembahyang Jumaat setelah
ada yang saling membaling batu. Diberitakan kira-kira 1500-2000 orang Islam berkumpul
untuk sembahyang Jumaat. Ada saksi yang menyatakan jumlahnya
mencapai 5000 orang termasuk India Muslim dari Kedah, Kelantan dan Perak sedangkan Masjid Kampung Rawa
itu hanya mampu menampung 200 orang sahaja. Kira-kira 200-300 penganut Hindu berkawal
di kuil mereka.
Namun,tidak ada sebarang pertumpahan darah ,
kecederaan atau kematian . Polis FRU
telah melepaskan gas pemedih mata setelah
4 orang cedera. Beberapa hari kemudian, sebuah kuil di tengah-tengah bandar Georgetown telah
dibaling dengan bom petrol oleh seorang
penunggang motosikal. Mujurlah
api tersebut
berjaya dipadamkan oleh seorang petugas kuil bernama
Krishnan. Lantaran itu, polis telah menahan 185 orang dan dibebaskan setelah
disoal siasat manakala 25 orang lagi ditahan reman untuk siasatan lanjut. Ketua Polis Pulau
Pinang ketika itu ialah Datuk Abdul Hamid Mustapha.
Selaku penduduk Pulau
Pinang , Timbalan Perdana Menteri
Malaysia ketika itu, Datuk Seri Anwar
Ibrahim telah turun padang dan mendamaikan kedua-dua
AJK masjid dan AJK kuil supaya berunding dan mencari jalan persefahaman.
Berikutan itu, ketegangan berjaya dikendurkan kerana tidak menyangka Timbalan
Perdana Menteri prihatin terhadap permasalahan mereka. Tan Sri Koh
Tsu Koon selaku Ketua Menteri Pulau Pinang turut
mendamaikan kumpulan terbabit.
Tidak sampai 3 tahun, kita dikejutkan pula dengan Peristiwa Kampung
Medan 2001 yang
merujuk kepada beberapa peristiwa
pergaduhan antara India-Melayu yang berlaku di beberapa kampung iaitu Kampung
Medan, Kampung Gandhi, Kampung Lindungan , Kampung Datuk Harun, Taman Desa Ria dan sekitar Jalan Klang Lama dari 4 Mac hingga 8 Mac 2001. Sengketa ini merebak begitu cepat kerana kawasan
ini merupakan kawasan setinggan berpuluh-puluh tahun tanpa pembelaan. Malahan,
pergaduhan turut merebak ke Petaling
Jaya, Jalan Gasing, Kelana
Jaya, Sungai Way, Bandar Sunway dan Puchong.
Sebenarnya, pergaduhan
antara dua kumpulan bermula di Kampung Medan ekoran
persediaan majlis perkahwinan dan majlis pengkebumian. Majlis perkahwinan itu
diadakan di sebuah rumah orang Melayu sementara jiran Indianya mengadakan majlis pengkebumian. Seorang lelaki berbangsa India
dikatakan membawa motosikal dalam keadaan mabuk, dan terbabas lalu merempuh
tapak perkahwinan Melayu. Perkara itu mendatangkan kemarahan orang kampung, dan
menengking lelaki India tersebut tetapi lelaki India tersebut yang tidak dapat
menerima tengkingan kemudiannya mengajak sekumpulan geng dan menyerang majlis
perkahwinan Melayu tersebut. Kemudian, 200 orang dipercayai orang luar yang
datang dan dibawa dari luar Kampung Medan turut sama dalam pergaduhan itu
menyebabkan penduduk berada dalam keadaan ketakutan. Peristiwa ini akhirnya mendapat
liputan CNN pada sebelah malamnya.
Masyarakat India
berwaspada dan bersiap-sedia sekiranya penduduk Melayu datang menyerang mereka.
Sebaliknya, masyarakat Melayu di Kampung Medan sentiasa berkawal kalau-kalau
samseng India datang untuk menyerang mereka. Mereka tidak takut akan
jiran-jiran mereka kerana mereka telah saling kenal-mengenali hampir tiga
dekad. Datuk Seri Dr Mohamed
Khir Toyo selaku
Menteri Besar Selangor ketika itu bertindak berkawal di kuil Hindu di Kampung
Medan agar orang-orang Melayu tidak bertindak. Malahan beliau sendiri
menasihati penduduk Melayu yang marah agar mereka mematuhi undang-undang
negara.
Beberapa orang yang luka
telah dihantar ke Unit Kecemasan di Hospital Universiti di Petaling Jaya, Selangor, Malaysia. Polis dan FRU
bertugas dan berkawal di beberapa kampung dan taman sekitar Jalan Klang Lama.
Timbalan Ketua Polis Negara ketika itu ialah Datuk Mohamad Jamil Johari. Dalam
pada itu, 153 orang telah ditahan kerana berada dalam keadaan mencurigakan di
tempat kejadian terdiri daripada 95 orang lelaki Melayu, 56 orang India dan dua
warga Indonesia. Sementara itu, 37 orang telah dilaporkan cedera
termasuk 34 India dan tiga Melayu.
98 senjata pelbagai
jenis dan saiz terutama parang dan besi telah ditemui dan dirampas oleh polis
yang membuat sekatan dan serbuan. Lain-lain senjata ialah senjata buatan
sendiri, pisau, pedang samurai, rantai besi, paip besi, kapak dan kayu. Datuk
Mohamed Jamil Johari turut menyatakan sebuah lori dan dua buah motosikal telah
dibakar manakala beberapa buah bas dan van telah dirosakkan.
Sementara itu, Datuk
Seri S. Samy Vellu selaku pesiden MIC telah melawat mayat K.
Muneiretham di Hospital Universiti. V. Segar, 34 dan A. Ganeson, 28 turut
terbunuh.
Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia turut bertugas di Kampung Medan dengan memberi
bantuan kecemasan dan bekalan makanan serta khemah. Rela dan St Johns Ambulance
turut memberi perkhidmatan kecemasan dan kawalan keselamatan.
Masyarakat Malaysia
tidak menyangka ia akan berlaku dan merebak terlalu pantas. Lantaran itu, MIC dan UMNO mengatur semula kompromi agar ia tidak
berulang lagi.
MENJAMIN PERPADUAN
BERTERUSAN
Mari kita fokuskan minda kita kepada pelbagai
usaha yang diimplementasikan sebagai tiang sandaran konklit demi mengutuhkan
lagi tali-temali silaturahim antara kaum. Salah satunya ialah Pakatan Murni, sebagai usaha semua kaum di Tanah Melayu bagi
menghasilkan satu kerjasama dan tolak ansur politik melalui rundingan selain
satu jalan penyelesaian untuk menyatupadukan penduduk yang terdiri daripada
pelbagai kaum.
Bertitik-tolak
daripada hal itu, pada Januari 1949 Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum atau
Communities Liaison Committee (CLC) telah ditubuhkan di Pulau Pinang untuk
memulakan proses kerjasama antara kaum seterusnya mengubah arena politik di
Tanah Melayu. Pada peringkat awal penubuhannya, CLC hanya dianggotai oleh kaum
Cina yang diketuai pemimpin MCA, Tan Cheng Lock dan kaum Melayu diketuai Dato’
Onn Jaafar yang merupakan pemimpin UMNO. Pada bulan Ogos 1949, Ahli CLC telah
bertambah iaitu dianggotai oleh enam orang pemimpin Melayu, enam orang pemimpin
Cina dan seorang wakil daripada kaum India, Sri Langka, Serani, dan Eropah. Pakatan
Murni juga merupakan perubahan besar kepada dasar UMNO kerana sanggup berunding
dengan kaum lain untuk kepentingan masa depan Persekutuan Tanah Melayu. Dato’Onn
Jaafar berpendapat perpaduan antara kaum patut dijadikan asas dalam mencapai
kemerdekaan. Akhirnya, beberapa perkara telah dipersetujui hasil daripada
rundingan UMNO-CLC. Antara persetujuan
tersebut ialah penubuhan Lembaga Pembangunan Industri Desa atau Rural
Industrial Development Authority (RIDA) pada Oktober 1950. Sementara itu, kerakyatan
Negeri 1951 diberi kepada imigran yang lahir di Persekutuan Tanah Melayu yang
ibu atau bapanya telah menjadi rakyat Tanah Melayu dan pilihan raya akan diadakan
pada masa yang sesuai di peringkat perbandaran, negeri, dan Majlis Perundangan
Persekutuan (MPP).
UMNO juga telah membuka keahliannya kepada
kaum bukan Melayu yang telah dicadangkan oleh Dato’Onn Ja’afar pada tahun 1951
namun dikecam hebat oleh masyarakat Melayu kerana mereka enggan berkompromi untuk
mengubah struktur asal UMNO menyebabkan Dato’Onn Ja’afar kecewa lalu meninggalkan
UMNO.
Ekoran itu, beliau menubuhkan Parti
Kemerdekaan Malaya atau Independence Malaya Party (IMP) yang menggunakan konsep
kerjasama antara kaum dalam sebuah parti dan keahliannya terbuka kepada semua
kaum yang mahu bekerja untuk mencapai
kemerdekaan Tanah Melayu, tetapi gagal mendapat sambutan daripada kaum Cina, Melayu
dan India kerana perpaduan kaum adalah terlalu asing bagi mereka.
Kemudian, Sir Malcom Macdonald (Gabenor General
Asia Tenggara) menubuhkan Persidangan Kebangsaan pada bulan Februari 1953 di
King’s House, Kuala Lumpur bertujuan mencapai kerjasama politik bagi
mengurangkan perasaan perkauman dalam kalangan penduduk Persekutuan Tanah
Melayu. Penubuhan ini telah diisytiharkan pada bulan April 1953 di Dewan
Bandaraya Kuala Lumpur. Dato’ Panglima Bukit Gantang telah dilantik menjadi
pengerusinya dan telah disokong oleh beberapa orang Menteri Besar. Pada masa
yang sama, Tunku Abdul Rahman sebagai pemimpin UMNO yang menggantikan Dato’Onn
Ja’afar telah menganjurkan Konvensyen Kebangsaan bersama-sama dengan MCA. Konvesyen
tersebut telah disertai oleh pelbagai parti dan persatuan politik lain yang
akhirnya menjadi asas kepada pembentukan
Parti Perikatan.
Seterusnya pada bulan Februari 1952, British
ingin mengadakan Pilihan Raya Majls Perbandaran Kuala Lumpur. Kerjasama antara
UMNO-MCA telah dibentuk hasil gabungan UMNO Kuala Kangsar dan MCA Selangor yang
dijalankan oleh Dato’ Abdul Razak Yahya
dan Ong Yoke Lin. Hasilnya, UMNO-MCA telah memenangi sembilan daripada 12
kerusi yang dipertandingkan. Pilihan raya di beberapa bandar raya utama juga
menunjukkan penguasaan kerjasama UMNO-MCA di mana mereka memenangi 26 daripada 37 kerusi yang
dipertandingkan. Pada tahun 1956, dalam pilihan raya negeri yang diadakan, Parti
Perikatan telah memenangi sebanyak 226 daripada 268 kerusi yang
dipertandingkan. ‘Sudah terang lagi bersuluh’ , situasi ini membuktikan
wujudnya permuafakatan kaum antara UMNO dan MCA yang telah mengasaskan penubuhan
Parti Perikatan yang kemudiannya turut disertai MIC pada tahun 1955.
Bertitik tolak daripada hal itu, pihak
British telah menubuhkan Jawatankuasa Pilihan Raya dalam Majlis Perundangan
Persekutuan (MPP) pada tahun 1954. Jawatankuasa ini dianggotai pemimpin parti
politk seperti Parti Negara, UMNO, MCA, MIC dan pgawai-pegawai tinggi British. Jawatankuasa
tersebut telah mencadangkan 52 kerusi dipilih melalui pilihan raya dan 48 ahli MPP akan dilantik
oleh Pesuruhjaya Tinggi British. Pada 27 Julai 1955, Pilihan Raya Majlis
Perundangan telah diadakan dan disertai semua parti yang terdapat dalam
Persekutuan. Parti Perikatan telah memenangi 51 kerusi daripada 52 kerusi yang
dipertandingkan. Kemenangan ini telah membolehkan Tunku Abdul Rahman selaku ketua
Parti Perikatan menjadi Ketua Menteri dan Menteri Kabinet. Kabinet yang
dibentuk terdiri daripada pelbagai kaum dan berfungsi sehingga Persekutuan
Tanah Melayu mencapai kemerdekaan. Selepas itu, terdapat perubahan dari segi
keanggotaan dan ahli kabinet.
Pada 15 Ogos 1957,
Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu telah dimeterai oleh raja-raja Melayu dan
British. Perjanjian tersebut telah melahirkan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu berkuatkuasa 31 Ogos 1957 berasaskan Perjanjian Persekutuan Tanah
Melayu 1948 yang digubal oleh Suruhanjaya Reid. Berdasarkan persetujuan yang dicapai di dalam Pakatan Murni telah
membolehkan sebuah kerajaan demokrasi Raja Berpelembagaan dibentuk. Para
pemimpin ini sedar menerusi pakatan murni, keharmonian kaum dapat dicapai tanpa
pertumpahan darah. Malahan, penduduk Tanah Melayu yang terdiri daripada tiga
kaum terbesar iaitu Melayu, Cina dan India mempunyai hak mutlak untuk mentadbir
mengikut acuan sendiri tanpa campur tangan daripada kuasa asing serta bebas
untuk hidup merdeka selain turut menyebut tentang pembentukan kerajaan
pusat yang kuat dan berkuasa ke atas negeri-negeri, kedudukan raja-raja Melayu,
memilih dan melantik Yang di-Pertuan Agong daripada kalangan Raja-Raja Melayu, kedudukan
agama Islam sebagai agama rasmi Persekutuan, hak-hak Keistimewaan Orang Melayu
di Semenanjung dan hak Keistimewaan Bumiputera di Sabah dan Sarawak, menjadikan
Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan serta mewujudkan satu rupa bangsa dan
lain-lain lagi.
Walakin agama Islam rasminya telah menjadi
agama utama, namun orang bukan Islam juga bebas untuk menganuti dan mengamalkan
agama mereka, mengikut kepercayaan agama masing-masing. Manakala hak asasi
rakyat juga dijamin dan dilindungi oleh Perlembagaan Negara Malaysia ini.
Sementara
itu, hak-hak yang adil bagi kaum bukan Bumiputera tetap juga diberikan.
Antaranya, pemberian taraf kewarganegaraan Malaysia kepada mereka yang layak,
sebagaimana yang termaktub di dalam Perlembagaan Negara itu sendiri.
Walaupun
bahasa Melayu dijadikan bahasa rasmi, namun perkembangan bahasa-bahasa lain
adalah tidak dihalang, atau disekat. Malah, bahasa Inggeris sendiri dijadikan
bahasa kedua Malaysia.
Dalam pada itu, Dasar Pendidikan Kebangsaan bermula sebelum merdeka lagi kerana
wujudnya kesedaran bahawa pendidikan merupakan faktor utama dalam memupuk
semangat perpaduan kaum dan integrasi nasional dalam masyarakat Malaysia yang
terdiri daripada pelbagai keturunan, adat resam dan agama. Pada tahun 1950,
Jawatankuasa Barnes telah ditubuhkan dan membuat satu Laporan Barnes bertujuan supaya
Tanah Melayu boleh berkerajaan sendiri dengan perpaduan kaum yang berlaku di samping
tentangan kuat komunis pada masa itu
menyebabkan British khuatir kaum-kaum di negara ini akan terpengaruh sekali gus
menimbulkan huru-hara. Beberapa cadangan telah dibuat iaitu semua sekolah vernakular Melayu
Cina dan Tamil dibubarkan dan digantikan dengan satu jenis sekolah sahaja iaitu
sekolah kebangsaan yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar pada
peringkat sekolah rendah manakala sekolah menengah dan peringkat yang lebih tinggi
menggunakan Bahasa Inggeris bertujuan merapatkan jurang
komunikasi serta hubungan antara kaum. Malangnya, cadangan ini ditentang oleh kaum Cina
kerana menganggap bahasa ibunda mereka akan tergugat.
Sebaliknya, masyarakat
Cina mencadangkan Laporan Fenn-Wu pada tahun 1951 supaya sekolah vernakular
Cina dikekalkan walaupun mereka bersetuju dengan sistem pendidikan kebangsaan.
Dengan mengambil kira pandangan kedua-dua
laporan di atas, pada tahun 1952, Ordinan Pelajaran 1952 telah diperkenalkan
dengan mencadangkan dua sistem persekolahan
yang menggunakan dua bahasa pengantar iaitu bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris iaitu
Bahasa Melayu akan diwajibkan kepada Sekolah Inggeris dan Bahasa Inggeris pula
diwajibkan di Sekolah Melayu manakala pengajaran bahasa Cina dan bahasa Tamil
disediakan sekiranya terdapat permintaan daripada ibu bapa. Namun, Ordinan
Pelajaran 1952 tidak dapat dijalankan kerana mendapat tentangan daripada
masyarakat Cina dan India, kekurangan sumber kewangan serta ancaman daripada pengganas
komunis.
· Bertitik
tolak daripada itu, pada
tahun 1955, Kerajaan Perikatan telah membentuk sebuah jawatankuasa pelajaran
yang dipengerusikan oleh Dato’ Abdul Razak Hussein selaku Menteri Pelajaran pada
waktu itu. Penyata Razak 1956 mencatur strategi penting bagi pembentukan bangsa
yang bersatu padu melalui dasar pendidikan yang menggambarkan perasaan dan
harapan masyarakat majmuk di Tanah Melayu dengan dua elemen penting negara melalui
sistem persekolahan yang sama bagi semua penduduk dan penyeragaman kurikulum yang bercorak
kebangsaan. Cadangannya ialah penubuhan Sekolah Umum (rendah) yang menggunakan
Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dan Sekolah Jenis Umum (rendah) yang
menggunakan Bahasa Inggeris, Cina Dan Tamil sebagai bahasa pengantar, Sekolah
Menegah Inggeris yang menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar serta
Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris wajib diajar di semua sekolah. Maka, lahirlah
satu Dasar Pendidikan (Pelajaran) Kebangsaan melalui Penyata Razak yang kemudiannya
dijadikan Ordinan Pelajaran 1957.
Pada tahun 1960, sebuah
jawatankuasa yang dipengerusikan oleh Encik Abdul Rahman Haji Talib, Menteri
Pelajaran Ketiga telah ditubuhkan untuk
menggantikan Ordinan Pelajaran 1960 melalui Laporan Rahman Talib 1960. Beliau mengasaskan
penubuhan sekolah vokasional khas untuk pelajar yang lemah dalam peperiksaan
SRP (Sijil Rendah Pelajaran). Beberapa syor baru telah dicadangkan sebagai tambahan
kepada Penyata Razak. Sekolah Umum ditukarkan kepada Sekolah Kebangsaan dan Sekolah
Jenis Umum ditukar kepada Sekolah Jenis Kebangsaan. Bahkan, pelajaran percuma
diberikan kepada semua pelajar sekolah rendah kerajaan tanpa mengira keturuan
dan agama. Sekolah rendah yang menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa
pengantar telah ditukar kepada Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar. Bahasa
Melayu juga telah digunakan sebagai bahasa pengantar di semua sekolah menengah
manakala Bahasa Cina dan Tamil akan diajar di sekolah kebangsaan sekiranya
terdapat sekurang-kurangnya 15 orang pelajar. Manakala, semua peperiksaan awam
akan diadakan dalam bahasa kebangsaan. Laporan ini ternyata menjelaskan lagi
penggunaan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan. Sementara itu, Pelajaran
Agama Islam hendaklah diajar di semua sekolah bantuan penuh kerajaan yang mempunyai
bilangan penuntut Islam seramai 15 orang. Hasilnya, syor-syor dalam Laporan
Rahman Talib ini telah diterima dan telah digubal menjadi Akta Pelajaran 1961.
Seterusnya, pada tahun
1965, sistem persekolahan aneka jurusan telah diperkenalkan melalui Kajian
Aminudin Baki untuk menampung pelajar-pelajar yang gagal memasuki sekolah menengah
akademik dengan matlamat menyediakan pelajaran
pada peringkat menengah rendah sehingga mencapai umur 15 tahun melalui pelbagai
kursus kemahiran untuk melahirkan tenaga kerja dan persediaan untuk pasaran
kerja. Kursus kemahiran pilihan yang dipelajari ialah Perdagangan, Sains Rumah
Tangga, Seni Perusahaan dan Sains
Pertanian selain matapelajaran wajib seperti yang diajar di sekolah menengah
biasa.
Demi menilai sejauh mana pelaksanaan dasar
pelajaran yang sedia ada dapat melahirkan sumber tenaga manusia yang diperlukan
oleh negara selain mengenalpasti sejauh mana dasar pelajaran negara dapat
melahirkan masyarakat yang bersatu padu, berdisiplin dan terlatih, Jawatakuasa
Kabinet 1974 dilantik dengan memberi penekanan terhadap penguasaan dalam kemahiran
3M iaitu membaca, menulis dan mengira, kenaikan darjah secara automatik, penekanan
tehadap sekolah vokasional, sukatan pelajaran swasta, mata pelajaran wajib
dalam peperiksaan ialah Bahasa Melayu, penekanan ko-kurikulum serta disiplin sebagai
asas perpaduan. Berdasarkan Laporan Jawatankuasa Kabinet 1979, Kementerian
Pendidikan Malaysia telah melaksanakan Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) pada
tahun 1982 dan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) pada tahun 1988 yang
menekankan perkembangan diri pelajar dari segi jasmani emosi, rohani dan
intelek. Manakala Falsafah Pendidikan Kebangsaan pula merupakan pelengkap
kepada Dasar Pendidikan Kebangsaan kerana dapat memperlihatkan dengan
jelas hala tuju sistem pendidikan Negara.
Dasar Pendidikan Kebangsaan sememangnya dapat
menampung keperluan-keperluan negara buat masa ini dan masa depan. Selaras
dengan hasrat negara untuk mencapai tahap negara perindustrian, adalah penting
rakyatnya diberikan pendidikan secocok dengan keperluan-keperluan swasta bagi
bidang-bidang tertentu seperti pengeluaran, pelancongan, perkhidmatan, dan
sebagainya. Oleh itu dasar ini bukan sahaja dapat memenuhi keperluan tenaga
manusia dari segi kuantiti tetapi juga dari segi kualiti. Dasar ini seharusnya
dapat menggalakkan lebih ramai rakyat yang terlibat secara aktif dalam bidang
keusahawanan dan tidak bergantung semata-mata kepada kerajaan untuk mencari
kerja. Ini adalah selaras dengan dasar kerajaan semasa yang menekankan
penyertaan swasta secara aktif.
Pada hakikatnya, kedudukan bahasa Melayu
sebagai Bahasa Kebangsaan telah termaktub dalam perkara 152, Perlembagaan
Persekutuan Tanah Melayu berfungsi untuk memartabatkan bahasa Melayu dan
menjamin perpaduan rakyat. Antara langkah-langkah yang dijalankan untuk
memajukan dan menggalakkan penggunaan bahasa Melayu ialah menubuhkan Dewan
Bahasa dan Pustaka pada tahun 1956, melancarkan ’Minggu Bahasa’ dan ’Bulan
Bahasa’, penggunaan slogan ’Bahasa Jiwa
Bangsa’ yang dilancarkan pada tahun 1960, penubuhan sekolah menengah yang
menggunakan Bahasa Melayu sebagi lingua franca seperti Sekolah Alam Shah,
Sekolah Sri Puteri dan Sekolah Sultan Abdul Halim. Bahkan, kedudukan Bahasa
Melayu semakin kukuh apabila Akta Bahasa
Kebangsaan telah diluluskan pada tahun 1967. Pada tahun 1970, semua bahasa pengantar di
sekolah rendah Inggeris telah ditukar kepada bahasa kebangsaan secara
berperingkat-peringkat. Bahkan, Universiti Kebangsaan Malaysia yang ditubuhkan
pada tahun 1977 telah berjaya membuktikan bahasa Melayu mampu menjadi bahasa
ilmu. Mulai tahun 1982, Bahasa Melayu menjadi bahasa pengantar di semua sekolah
bagi menggantikan Bahasa Inggeris. Pada tahun 1990 pula, bahasa Melayu mula
digunakan di mahkamah. Izharnya, akta ini berjaya mewujudkan penggunaan satu
bahasa perhubungan dan persefahaman di antara satu kaum dengan yang lain tanpa
menimbulkan rasa curiga.
Ekoran peristiwa 13 Mei 1969, pada 17 Mei
1969 sebuah majlis telah ditubuhkan dibawah kuasa Timbalan Perdana Menteri, YAB
Tun Abdul Razak bin Dato’ Hussien iaitu Majlis
Gerakan Negara (MAGERAN) untuk mengambil alih tugas parlimen dibantu oleh
anggota-anggota majlis yang terdiri daripada pemimpin-pemimpin politik, pegawai
kanan kerajaan dan pegawai-pegawai tinggi polis dan tentera. MAGERAN
menjalankan beberapa fungsi utama iaitu bertanggungjawab mengembalikan keamanan
dan undang-undang negara, menentukan pentadbiran yang licin dan sempurna serta
mengembalikan suasana keharmonian dan kepercayaan sesebuah kaum kepada kaum
lain. Dibawah MAGERAN juga telah ditubuhkan sebuah pejabat Urusetia Hal Ehwal
Awam yang diketuai oleh seorang pegawai Perkhidmatan Awam Kanan untuk
menjalankan tugasan daripada Ketua Pegawai Kerja. Ketua Hal Ehwal Awam bertanggungjawab
mengeluarkan arahan berkenaan pembentukan dan penelitian semua dasar dan
objektif kerajaan tentang hal-hal yang berkaitan dengan hal ehwal awam termasuklah
dasar kewangan, pelajaran, pembangunan negara, luar bandar dan perusahaan,
perdagangan dan perniagaan, pengangkutan, perkhidmatan dan peluang pekerjaan
dalam perkhidmatan persekutuan, negeri, imigresen dan pendaftaran Negara serta
penyelarasan agensi kerajaan lain agar dasar tersebut dipatuhi.
Bagi membantu dalam melaksanakan dasar-dasar
ini, beberapa panel telah ditubuhkan seperti panel ekonomi, panel pelajaran,
jawatankuasa ekonomi dan kewangan, jawatankuasa penanaman modal serta
jawatankuasa perancangan dan pembangunan negara (JPPN). Selain itu,
MAGERAN telah menubuhkan Jabatan Perpaduan Negara (JPN) pada
tahun 1970 dan Majlis Muhibah Negara (MMN) pada 18 Julai 1969. Tujuan penubuhan
Jabatan Perpaduan Negara yang
diketuai oleh Tan Sri Mohd. Ghazali Shafie adalah bagi membantu kerajaan menggerakkan
dan membimbing rakyat ke arah perpaduan negara dengan lebih teratur dan teliti
di samping mendraf satu idealogi iaitu Rukun Negara.
Di samping itu, Majlis Muhibah turut dibentuk di peringkat pusat, negeri, daerah
dan kampung di bawah peruntukan Peraturan-peraturan Perlu 1969 untuk mengalakan
perkembangan muhibah dengan memulihkan kepercayaan sesebuah kaum dengan kaum
yang lain, mengkaji dan menyelesaikan masalah dengan kerjasama pihak berkenaan
yang berkaitan dengan kesulitan serta perselisihan faham antara kaum, membantu
pertubuhan lain dan kerja-kerja sukarela dalam lapangan kerja sosial mengikut
pelbagai peringkat serta sedia membantu kerajaan pada bila-bila masa
diperlukan. Ekoran Kerajaan Berparlimen telah
dipulihkan semula pada 23 Feb 1971, Majlis Muhibah Negara telah dimansuhkan dan
diganti dengan Majlis Perpaduan Negara
(National Unity Council) yang mempunyai 51 orang anggota dan ditadbir melalui kerjasama Jabatan
Perpaduan Negara dengan Pejabat Muhibah Negara berperanan membincangkan
perkara-perkara berkaitan perpaduan negara yang difikirkan oleh Perdana Menteri
lalu dirujukkan kepada majlis dan dibincangkan selain mencadangkan
langkah-langkah penyelesaian kepada masalah perpaduan negara bagi memupuk
perpaduan kaum.
Kemudian, pada 1 Januari 1972 Jabatan
Perpaduan Negara dan Pejabat Muhibah Negara digabungkan menjadi Kementerian Perpaduan Negara yang
bertanggungjawab mengurus serta menyelaras tugas-tugas Majlis Penasihat
Perpaduan Negara dan Jawatankuasa Muhibah. Selepas pilihan raya umum 1974,
kerajaan baru Barisan Nasional dibentuk menyebabkan Kementerian Perpaduan
Negara bertukar nama menjadi Lembaga Perpaduan Negara malah sebuah panel
penasihat yang terdiri daripada 16 ahli juga ditubuhkan. Panel penasihat ini
bertanggungjawab membincangkan masalah perpaduan, mencari idea baru bagi
menghapuskan perasaan perkauman serta mengelakkan berlakunya konflik atau
konfrontasi antara kaum. Lembaga Perpaduan Negara bertukar kembali menjadi
Jabatan Perpaduan Negara yang diletakkan dibawah Jabatan Perdana Menteri.
Seterusnya
, Majlis Perundingan Negara (MAPEN)
ditubuhkan di bawah undang-undang darurat yang diwartakan pada 29 Januari 1970.
MAPEN dan MAGERAN saling berkerjasama iaitu MAGERAN bertindak sebagai
pemerintah manakala MAPEN berfungsi sebagai penasihat kepada MAGERAN khususnya
perkara berkaitan perhubungan kaum. MAPEN berperanan membincangkan dan meneliti
masalah yang berkaitan perpaduan kaum untuk mencari jalan penyelesaian agar ‘pisang tidak berbuah dua kali’ iaitu
mengelak berulangnya peristiwa 13 Mei 1969. MAPEN dianggotai oleh Tun Abdul Razak bin Dato’
Hussien (pengerusi) , tiga orang menteri, wakil-wakil kerajaan negeri, wakil-wakil
parti politik ,wakil-wakil agama, badan professional, perkhidmatan awam,
kesatuan sekerja, wartawan, persatuan guru-guru dan wakil kumpulan-kumpulan
kecil. Setiap ahli berperanan dalam membincangkan isu yang bukan sahaja berkaitan
perpaduan kaum tetapi juga melibatkan perancangan dan penyelarasan pembangunan
dari segi ekonomi, sosial, pembangunan wilayah dan negeri dengan jujur tanpa
was-was serta dalam keadaan yang tenang.
MAPEN telah mengadakan musyawarah pertama pada 27 Jan 1970 yang dipengerusikan
oleh pengarah MAGERAN dan telah menegaskan bahawa rakyat Malaysia perlu membuat
keputusan berkenaan bentuk masyarakat Malaysia pada masa akan datang bagi
mencapai perpaduan yang harmoni. Melalui perbincangan yang dijalankan selama
beberapa bulan, MAPEN berpendapat bahawa negara ini memerlukan satu panduan
yang boleh dijadikan idealogi bagi membentuk sebuah masyarakat Malaysia yang
baru dan maju dikenali sebagai Rukun Negara yang mengandungi lima prinsip
utama.
Di dalam Perlembagaan Persekutuan sendiri
menetapkan bahawa Islam adalah agama rasmi Persekutuan dan kepercayaan atau
agama-agama lain boleh diamalkan dengan bebas. Justeru prinsip pertama iaitu Prinsip
Kepercayaan kepada Tuhan seharusnya dapat menerapkan kepercayaan beragama
secara positif yang boleh membangun pemikiran luhur dalam hubungan pelbagai
kaum serta dapat membina jati diri yang padu.
Kedua,
prinsip Kesetiaan kepada Raja dan Negara. Di negara kita, Raja dan Negara
mempunyai kaitan yang sangat rapat kerana negara kita mengamalkan sistem
demokrasi berparlimen dan Raja berpelembagaan. Perkara 32 Perlembagaan
Persekutuan dengan jelas menyebut bahawa Yang di-Pertuan Agong (YDPA)
adalah ketua negara. Perkara 44 pula menyebut bahawa YDPA adalah
sebahagian daripada komponen yang membentuk Parlimen di negara ini.
Ketiga,
prinsip Keluhuran Perlembagaan. bermaksud ketinggian dan keagungan undang-undang
atau perlembagaan itu sendiri. Perlembagaan Malaysia dikenali sebagai
Perlembagaan Persekutuan yang terletak kepada kedudukannya sebagai
undang-undang tertinggi yang menjadi sumber dan punca kepada semua
undang-undang seperti yang disebut dalam Perkara 4(1) Perlembagaan
Persekutuan.
Keempat, prinsip Kedaulatan undang-undang
bermaksud setiap rakyat adalah sama tarafnya di sisi undang-undang negara tanpa
sebarang driskiminasi kaum, gender mahupun kedudukan (status sosial). Setiap
negara mempunyai undang-undang untuk mengawal dan mewujudkan satu masyarakat
yang aman, tenteram, stabil dan makmur sebagai elemen penting bagi memastikan
undang-undang berjalan dengan lancar.
Prinsip Kesopanan dan Kesusilaan pula sebagai
panduan seluruh masyarakat supaya perilaku masyarakat sentiasa terpelihara dan
berkembang sesuai dengan kemajuan dan pembangunan tamadun negara yang
berasaskan keperibadian bangsa dan nilai-nilai murni kerana prinsip ini
mempunyai kaitan rapat dengan perkembangan dan pembangunan, personaliti
individu dan nilai-nilai moral dan akhlak masyarakat yang seyogia dibina
sejak kecil.
Pada
masa yang sama, Dasar Ekonomi Baru
(1970-1990) dirangka dengan dua objektif yang menjadi ‘serampang dua mata’ iaitu membasmi
kemiskinan melalui tiga peringkat iaitu pembasmian mengikut kawasan luar bandar
dan bandar, pembasmian mengikut negeri dan pembasmian melalui penyediaan
keperluan asas dan mutu hidup yang baik rakyat tanpa mengira kaum dan menyusun
semula masyarakat melalui beberapa strategi iaitu mewujudkan peluang pekerjaan
yang banyak, menambahkan daya pengeluaran dan pendapatan, memberi peluang kepada
pekerja di sektor yang rendah daya pengeluarannya ke sektor yang lumayan,
mengurangkan jurang perbezaan pendapatan antara kaum dan kawasan, memodenkan
kehidupan di luar bandar, mewujudkan kumpulan perusahaan dan perdagangan kaum
bumiputera, mewujudkan sektor pekerjaan yang mengabungkan pelbagai kaum selain memperbaiki
taraf dan kualiti hidup rakyat.
Tamsilnya, melalui Rancangan Malaysia Kelima
(RMK-5) pada 1986 hingga 1990, sektor perlombongan di Sarawak seperti
pengeluaran gas asli telah berkembang pesat ekoran daripada permintaan yang
tinggi oleh LNG plant dan Asean Ammonia-Urea Plant di Bintulu. Malahan, Sarawak
menjadi pengeluar kayu balak terbesar ekoran kemajuan sektor pertanian
disebabkan projek Pembangunan Pertanian Bersepadu (Intergrated Agricultural
Development projects) serta pembangunan luar bandar. Sementara itu, dasar dan
sistem pendidikan di Sabah dan Sarawak dapat diselaraskan dengan
pendidikan di Semenanjung di bawah Kementerian Pendidikan. Manakala sistem
perhubungan antara Sabah dan Sarawak diperluaskan melalui rancangan pembinaan
Lebuhraya Pan-Borneo yang menghubungkan Kuching dengan Kota Kinabalu seterusnya
dapat membantu dalam pemesatan pembangunan kawasan pedalaman di Sabah
dan Sarawak. Lain daripada itu, perhubungan udara di bawah Syarikat
Penerbangan Malaysia (MAS) dari Kota Kinabalu dan Kuching ke Kuala Lumpur
dan Bandar lain di semenanjung, sistem komunikasi yang baik seperti telefon, perkhidmatan
pos, televisyen dan radio membolehkan jurang pemisah antara Sabah dan Sarawak
dengan Semenanjung dapat dihapuskan. Malahan, penempatan semula penduduk ke kawasan atau
pusat-pusat bandar baru yang berpotensi dalam pembangunan telah dijalankan di
bawah pengawasan pihak berkuasa seperti JENGKA dan DARA (Pahang), KEJORA (Johor),
KESEDAR (Kelantan), KETENGAH (Terengganu) dan KEDA (Kedah). Di Sabah pula,
sektor pertanian menjadi penyumbang utama dalam Pengeluaran Negara Kasar (PNK).
Melalui RMK-5 juga ,64000 hektar tanah
dibangunkan yang menempatkan 3900 peneroka dan mempelbagaikan industri balak
kepada industri pengeluaran kertas kayu dan pulpa. Penggunaan pelabuhan di Kota
Kinabalu, Labuan, Lahad Datu, Sandakan dan Tawau untuk tujuan pengeksportan
hasil keluaran setempat pula dipergiatkan.
Maka
tidak hairanlah Dasar Ekonomi baru juga dirujuk sebagai tapak, panduan, falsafah, peraturan dan cara
mencapai matlamat dasar yang merujuk kepada usaha untuk mengubah masyarakat dan
negara daripada keadaan yang mundur kepada maju dalam pelbagai aspek kehidupan
yakni kebendaan dan bukan kebendaan selain memadukan sumber dan kapasiti yang ada dengan
komuniti.
Sementara
itu, hasil daripada gagasan Kongres Kebudayaan Kebangsaan 1971, Dasar Kebudayaan Kebangsaan dibentuk berteraskan
tiga prinsip utama seperti kebudayaan rakyat asal rantau Melayu, unsur-unsur
kebudayaan lain yang wajar diterima dan Islam sebagai unsur yang paling penting
dengan objektifnya mengukuhkan perpaduan bangsa dan negara melalui kebudayaan,
memupuk dan memelihara keperibadian kebangsaan yang wujud daripada kebudayaan
kebangsaan serta memperkaya dan mempertingkat kualiti kehidupan manusia dan
kerohanian yang seimbang dengan pembangunan sosioekonomi. Bagi
merealisasikannya, Kementerian Kebudayaan ditubuhkan pada 20 Mei 1987 untuk
melaksanakannya melalui usahasama penyelidikan, pembangunan, pendidikan,
pengembangan dan perhubungan budaya, meningkatkan dan mengukuhkan kepimpinan
budaya melalui usaha membimbing dan melatih peminat, pendukung dan pengerak kebudayaan
dengan meluas sebagai jentera pembangunan yang berkesan, mewujudkan komunikasi
yang berkesan ke arah kesedaran kebangsaan, kenegaraan dan nasionalisme
Malaysia serta memenuhi keperluan sosiobudaya serta meninggikan taraf dan mutu
kesenian.
Bukan itu sahaja, Dasar Sukan Negara juga ditubuhkan pada 1998 dengan objektifnya membentuk
satu masyarakat yang sihat, berdisiplin dan bersatu padu, menyediakan
peluang-peluang dan kemudahan bagi memenuhi keperluan asasi, sosial, psikologi
dan fisiologi, membangun
dan meningkatkan pengetahuan dan amalan sukan bagi kepentingan sosial seseorang individu dan mencapai kecemerlangan ke tahap tertinggi dengan semangat kesukanan yang tulen. Bagi menggalakkan aktivti sukan, Majlis Sukan-sukan Sekolah telah ditubuhkan selain Sukan Malaysia (SUKMA) diadakan dua tahun sekali. Terbaru, Temasya SUKMA bagi edisi ke-17 tahun 2014 yang berlangsung di Perlis bermula 24 Mei hingga 4 Jun lalu ternyata dapat mengeratkan perpaduan antara kaum dan hubungan antara negeri.
satu masyarakat yang sihat, berdisiplin dan bersatu padu, menyediakan
peluang-peluang dan kemudahan bagi memenuhi keperluan asasi, sosial, psikologi
dan fisiologi, membangun
dan meningkatkan pengetahuan dan amalan sukan bagi kepentingan sosial seseorang individu dan mencapai kecemerlangan ke tahap tertinggi dengan semangat kesukanan yang tulen. Bagi menggalakkan aktivti sukan, Majlis Sukan-sukan Sekolah telah ditubuhkan selain Sukan Malaysia (SUKMA) diadakan dua tahun sekali. Terbaru, Temasya SUKMA bagi edisi ke-17 tahun 2014 yang berlangsung di Perlis bermula 24 Mei hingga 4 Jun lalu ternyata dapat mengeratkan perpaduan antara kaum dan hubungan antara negeri.
Selain
itu, Tun Dr. Mahathir Mohamad iaitu seorang yang kuat membaca dan mengkaji
sejarah telah mengaplikasikannya dengan mencetuskan idea Wawasan 2020 pada 28
Februari 1991 dengan mengambil contoh sejarah kemajuan Jepun iaitu ketika zaman
pemerintahan Mikado Meiji yang menetapkan dalam masa 30 tahun pemerintahannya,
Jepun menjadi negara maju setanding dengan negara maju lain. Perdana Menteri
kita yang ke-4 menetapkan tahun 2020, negara Malaysia akan menjadi negara
industri yang maju di dunia. Namun, kemajuan diharapkan bukanlah seperti di
negara-negara maju di Barat yang menitikberatkan kemajuan fizikal tetapi
menekankan kemajuan bersepadu yakni perpaduan rakyat, kestabilan politik,
ketinggian taraf hidup, kekukuhan nilai moral & etika, kekukuhan sistem kerajaan,
ketinggian maruah bangsa serta semangat keyakinan bangsa.
Walaubagaimanapun,
terdapat sembilan cabaran
digariskan bagi merealisasikannya iaitu membina bangsa Malaysia yang
bersatupadu, membina masyarakat yang berjiwa bebas, tenteram dan berkeyakinan, memupuk
dan membina masyarakat demokratik yang matang, mewujudkan masyarakat yang bermoral
dan beretika, mewujudkan masyarakat yang matang, liberal dan bertoleransi, membina
masyarakat yang maju dan saintifik, mewujudkan masyarakat yang berbudaya penyayang,
menjamin masyarakat yang adil dan saksama ekonominya serta memupuk dan membina
masyarakat makmur.
CABARAN
Ayuh kita mengorak langkah dan mengkaji sedalam-dalamnya berkenaan halangan dalam memupuk semangat perpaduan dan integrasi
nasional. Dari segi sosial, dapat
diperhatikan bahawa kebanyakkan masyarakat di Malaysia lebih cenderung untuk
tinggal di kawasan terdiri dari penduduk
yang sama kaum kerana merasakan lebih
selamat. Contohnya di Kuala Lumpur, penduduk Cina lebih banyak tertumpu di
kawasan Pudu, kaum India di kawasan Brickfield dan Sentul manakala kaum Melayu
pula di kawasan Kampung Baru. Impaknya, tahap kefahaman yang rendah mengenai
kepelbagaian etnik di Malaysia yang mempunyai perbezaan meliputi agama, kepercayaan,
adab resam, kebudayaan dan cara hidup selain sikap setiap kaum yang ekstrem mempertahankan
budaya mereka menyebabkan prasangka, perkauman, etnosentrisme, tiada rasa hormat dan menghargai antara kaum wujud
lalu menjurus masalah perkauman yang mengundang kepada permusuhan kaum seperti
kata Nazaruddin Hj. Mohd Jali et al (2001), “nilai dan sikap masyarakat yang
berprasangka, perkauman dan etnosentrisme merupakan faktor asas kepada
halangan-halangan lain”.
Sementara itu, perbezaan
pekerjaan merupakan salah satu faktor yang menjadi penghalang kepada perpaduan
dari segi ekonomi. Perbezaan
sosioekonomi yang berlaku boleh menimbulkan rasa cemburu, sangsi dan takut
terhadap kaum yang berkuasa. Akibat daripada dasar pecah dan perintah yang dicipta oleh British,
kesannya masih lagi dapat dilihat sampailah sekarang di mana sektor perniagaan
masih lagi didominasi oleh orang Cina dan kebanyakkan orang India masih lagi
tinggal di ladang-ladang. Akibatnya, interaksi sosial antara mereka terbatas kerana
masa banyak diluangkan ditempat kerja dan sekiranya rakan sekerja terdiri
daripada kaum atau etnik yang sama maka interaksi dan komunikasi hanya berlaku
dan berada dalam lingkungan kaum yang sama sahaja. Kesannya, perasaan prasangka
dan perkauman akan menjadi semakin kuat dan menebal di antara sesama kaum
terbabit.
Dominasi
kaum dalam satu-satu bidang juga adalah cabaran kedua daripada aspek ekonomi
kerana kaum-kaum lain tidak dapat menyelit atau masuk ke dalam bidang tertentu
yang didominasi oleh kaum-kaum tertentu dan ini adalah kerana kaum yang
mendominasi itu mahu terus mengekalkan hak dan kuasa dominasi mereka. Sebagai
analoginya, sejak dahulu lagi sehingga sekarang, masyarakat Cina masih lagi
mendominasi bidang perniagaan walaupun
kerajaan sentiasa menggalakkan mereka untuk menceburkan diri ke dalam dalam
sektor perkhidmatan awam dan bidang lain seperti bekerja dengan pasukan
beruniform seperti polis, askar dan juga perguruan namun gagal dan kurang
mendapat sambutan. Bahkan, Dr Ridhuan Tee (2009) pernah menyatakan bahawa “
Mereka (kaum Cina) yang terlalu bangga dengan tamadun mereka serta lebih suka
berdikari dengan menceburkan diri dalam bidang perniagaan yang menjadi darah
daging mereka”. Dasar-dasar yang dilaksanakan oleh pihak kerajaan
seperti DEB dan juga RMK hanya mampu merapatkan dan mengurangkan jurang ini dan
bukan menghapuskannya.
Seterusnya, majoriti
parti politik di Malaysia ditubuhkan
berasaskan kaum masing-masing. Misalnya seperti UMNO dan PAS untuk orang
Melayu, MCA dan DAP untuk orang Cina dan MIC untuk orang India ternyata menguatkan
sikap dan semangat perkauman yang tinggi. Sikap ingin memperjuangkan kaum
masing-masing tanpa semangat kekitaan pasti akan melambatkan proses perpaduan yang
selama ini diusahakan oleh pihak kerajaan yang sudah pastinya diimpikan oleh
seluruh rakyat Malaysia. Memang tidak dinafikan terdapat sebahagian parti
berlainan bangsa yang bergabung tetapi perjuangan mereka sedikit sebanyak tetap
berbaur perkauman. Menurut Funston (2001), “setiap etnik akan memperjuangkan
kepentingan kaum masing-masing terutama hal-hal yang berkaitan dengan bahasa,
pendidikan dan kebudayaan, sedangkan dalam membina integrasi nasional dan
perpaduan yang utuh semua rakyat tanpa mengira kaum mahupun agama mestilah
sama-sama berganding bahu dan tenaga mencapai satu perjuangan dan matlamat yang
sama demi negara yang menjadi tempat tumpah darah mereka dan semua rakyatnya”.
Dari dahulu sehingga sekarang, perpaduan negara ini diuji dengan pelbagai isu
berkaitan dengan agama dan soal hak kerakyatan, bahasa
dan juga pendidikan dan beberapa isu sensitif lain yang dibawa dan
dimainkan oleh beberapa badan bukan kerajaan yang cuba mendapatkan nama dalam
usaha mendapatkan sokongan berterusan sehingga ke tarikh pilihanraya akan
datang dilihat menambahkan retak-retak perpecahan rakyat dan
merobek perpaduan kaum
sedia ada pada masa sekarang yang sudah pasti akan membantut atau
menghalang usaha integrasi nasional yang cuba dilaksanakan oleh pihak kerajaan
yang memerintah. Sebaik-baiknya,
berpeganglah kita dengan kata-kata mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir
Mohamad, “kita boleh mempunyai pendapat yang berbeza dalam politik negara,
tetapi apabila kita berhadapan dengan kemungkinan orang lain cuba menjajah
kita, kita patut rapatkan barisan, itulah makna patriotisma. Kita rapatkan
barisan dan lupakan tentang perselisihan faham antara kita supaya dapat
menumpukan kepada segala usaha untuk mempertahankan Negara”.
Bukan itu sahaja, sehingga kini, Malaysia masih meneruskan sistem pendidikan berasaskan kesinambungan sistem persekolahan lama
dengan mengekalkan sekolah kebangsaan, sekolah jenis kebangsaan Cina dan
sekolah jenis kebangsaan Tamil. Kewujudan sekolah yang pelbagai aliran ini
telah menjejaskan perpaduan kaum di Malaysia kerana hubungan antara masyarakat
Malaysia menjadi semakin pudar dan renggang sedangkan sekolah merupakan tempat
mula-mula masyarakat Malaysia yang berbilang bangsa bertemu untuk saling kenal
mengenali. Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak pernah
mengatakan bahawa beliau bersedia menimbangkan untuk mewujudkan hanya satu sistem
sekolah sahaja yang diguna-pakai sekiranya rakyat Malaysia bersetuju untuk
mengikut sistem tersebut kerana melaluinya semangat perpaduan di kalangan
rakyat akan dapat dipupuk sementelahan pelaksanaan sistem ini tidak akan
menyebabkan kehilangan identiti kaum-kaum tertentu, malah ia akan terus
menyemai semangat perpaduan yang kukuh di kalangan masyarkat Malaysia. Malahan
masyarakat Cina, India dan semua kaum masih boleh mengekalkan penggunaan bahasa
ibunda mereka, walaupun mereka belajar di sekolah yang sama. Namun, sehingga
kini walaupun telah kerap kali dibincang dan diperdebatkan, masyarakat Malaysia
masih belum bersetuju dan mencapai kata sepakat sementelahan masyarakat Cina
dan India dilihat masih mahu menggunakan sistem sekolah pelbagai aliran yang
dianggap dapat menjaga bahasa ibunda mereka dan menjamin hak-hak mereka.
Sememangnya, isu ini sensitif bagi masyarakat Malaysia yang berbilang bangsa,
kerana bukan sesuatu yang mudah untuk mendapatkan persetujuan daripada masyarakat
yang mempunyai pandangan, pendapat dan kepentingan yang berbeza sementelahan di
dalam usaha melaksanakan satu-satu dasar baru, kerajaan perlu mengambil-kira
kehendak rakyat kerana ingin menggelakkan timbulnya perbalahan dan kesan
buruknya akan berbalik kepada rakyat dan juga Negara juga.
Lain daripada itu, saban hari kita
disogokkan dengan kenyataan
bersifat rasis, sensitif, berunsur perkauman, fitnah serta berita palsu melalui
alam maya seperti blog serta facebook dan web yang bergerak bebas. Penyalahgunaan media sosial semakin membarah dimana ‘keyboard
warriors’ bertindak persis inteligensia dalam mengeluarkan kenyataan yang
ternyata meningkatkan darjat kebimbangan dalam masyarakat dan menyebabkan kerenggangan
kaum. Perang psikologi ini pula tidak diambil tindakan oleh pihak berkuasa
kerana pertindihan tugas dan bidang kuasa antara badan penguatkuasa dan badan
pengawal komunikasi. Isu kalimah Allah dalam bible yang diterbitkan dalam
Bahasa Melayu tamsilnya menyebabkan
berlaku pertentangan pendapat dalam kalangan rakyat di negara ini. Ingatlah bahawa ‘bukti akal fikiran seseorang ialah perbuatannya, dan bukti ilmunya
ialah ucapannya’.
Sementara
itu, campurtangan kuasa luar juga
boleh melunturkan perpaduan di negara ini. Beberapa individu yang dikenalpasti
sedang berusaha mendapatkan kerjasama daripada Amerika Syarikat dan Australia
dalam usaha mendapatkan sokongan dan dokongan terhadap permasalahan yang mereka
hadapi. Kehadiran beberapa pemimpin dari luar ini boleh dianggap ‘ada udang di sebalik batu’ selain cuba mencampuri urusan negara ini
kerana mempertikaikan isu hubungan sesama jenis dan hak golongan lesbian, gay dan transgender. Segelintir anggota masyarakat pula mengaitkan
isu di atas sebagai isu hak asasi manusia sebagai usaha untuk mendapat sokongan
sebahagian daripada anggota masyarakat.
Selain
itu, kedudukan geografi yakni jarak
yang jauh antara Semenanjung Malaysia dengan Sabah dan Sarawak menyukarkan
perhubungan menjurus masalah integrasi selain boleh menimbulkan prasangka kaum
dan etnik dengan negeri-negeri di Semenanjung.
.
PELBAGAI PIHAK
MEMAINKAN PERANAN
Mari kita melangkah kepada perkara yang
terakhir iaitu prakarsa melestarikan perpaduan kaun di Negara kita. Cara yang
bernas untuk mengekalkan perpaduan negara agar percikan api perkauman tidak
terjadi adalah dengan meningkatkan penghayatan Rukun Negara. Cuba kita
hayati apakah maksud tersirat Rukun Negara tersebut.
Pertama,
prinsip kepercayaan Kepada Tuhan yakni setiap penganut agama sewajarnya
menjadikan agama masing-masing sebagai asas membina keharmonian dan
perpaduan, bukannya menggunakan agama sebagai alat mencipta permusuhan.
Justeru, semua kepercayaan agama di negara ini harus menolak sebarang bentuk
ekstremisme agama, sebaliknya mengamalkan fahaman kesederhanaan yang dapat
menyubur sikap toleransi.
Prinsip Kesetiaan kepada Raja dan Negara pula
menjadi unsur dan ciri penting dalam soal kewarganegaraan di negara ini. Setiap
warganegara Malaysia perlu menumpukan sepenuh taat setia, jujur dan ikhlas
kepada Yang Dipertuan Agong dan negara. Di peringkat negeri pula, rakyat
dikehendaki menumpukan taat setia kepada raja yang memerintah negeri tempat
mereka bermastautin tanpa mengurangkan taat setia kepada Yang di-Pertuan Agong.
Penghayatan terhadap prinsip kedua mampu membentuk satu bangsa Malaysia yang
patriotik dan bersatu padu kerana Raja adalah payung Negara yang menaungi seluruh rakyat di negara ini.
Justeru, institusi raja tidak boleh dicemari, diperlekeh atau dihina
serta ia tidak wajar dipolitikkan sama sekali.
Melalui Keluhuran Perlembagaan, Perlembagaan
menjadi asas penting untuk menjamin keadilan, kerjasama, kesepakatan dan
kepentingan bersama antara Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri. Setiap
rakyat mempunyai kedudukan atau taraf yang sama di sisi undang-undang. Justeru,
perlembagaan memberi jaminan terhadap hak asasi, kebebasan rakyat dan keadilan
sosial untuk semua kaum di negara. Badan yang dipertanggungjawabkan memelihara
keluhuran dan ketinggian perlembagaan ialah badan kehakiman yang berkuasa
menentukan kesahihan sesuatu undang-undang.
Kedaulatan Undang-Undang pula merupakan elemen
penting dalam menegakkann undang-undang. Kuasa kedaulatan dalam konteks undang-undang
adalah merujuk kepada autoriti perundangan yang paling tinggi iaitu
Perlembagaan Negara. Badan untuk menegakkan kedaulatan undang-undang pula
dijamin pula oleh institusi kehakiman yang bebas dan berwibawa. Ini penting
bagi menjamin kebebasan asasi semua warganegara Malaysia.
Namun, emansipasi tidak bermakna kita bebas
melakukan apa sahaja sehingga melanggar undang-undang dan Perlembagaan Negara.
Misalnya, adalah menyalahi undang-undang dan Perlembagaan Negera apabila ada
pihak yang mahu menggulingkan kerajaan sama ada dengan kekerasan atau
dengan cara-cara yang tidak menurut Perlembagaan kerana ia bukan termasuk dalam
pengertian kebebasan dan hak asasi. Di dalam Perkara 149 Perlembagaan
Persekutuan dengan jelas menyebut bahawa undang-undang menentang perbuatan
subversif, tindakan yang memudaratkan ketenteraman awam dan sebagainya.
Seterusnya, kesopanan dan Kesusilaan amat
penting dalam konteks perhubungan etnik, terutama dalam masyarakat
pelbagai kaum di negara ini. Dalam konteks ini, setiap warga negara sewajarnya
tahu menghormati orang lain dengan mengawal diri daripada membangkitkan
persoalan-persoalan sensitif kepada sesuatu kaum berkaitan kewarganegaraannya,
asal keturunannya, bahasa, kebudayaan serta kepercayaan dan agama yang
dianutinya.
Malahan, kerajaan amat prihatin untuk
membentuk masyarakat yang bersopan santun, berdisiplin dan bermoral
tinggi. Justeru, kempen ‘Budi Bahasa’ dan ‘Nilai Murni’ yang dianjurkan
kerajaan adalah bertujuan mewujudkan sebuah masyarakat yang
memiliki sifat-sifat mulia, beradab, bersopan santun, bertoleransi, saling
memahami dan cintakan kedamaian.
Lantaran itu, Rukun Negara harus dilihat
sebagai ‘internal cohesion’ atau
kuasa dalaman yang dapat mengikat perpaduan dan semangat patriotisme di
kalangan rakyat. Objektif dan prinsip yang terkandung dalam Rukun Negara itu sememangnya
sangat releven untuk membentuk jati diri dan keperibadian rakyat.
Dalam pada ittu, sebagai undang-undang yang
tertinggi sifatnya, prinsip menyanjung,
menjunjung tinggi, dan mendaulat serta mempertahankan Perlembagaan Negara
Malaysia adalah satu tanggungjawab yang mulia dan terpuji bagi setiap
warganegara Malaysia, tidak kira bangsa, keturunan, agama, dan kebudayaannya. Ketiga-tiga
prinsip ini jelas kelihatan bertujuan supaya rakyat Malaysia bersatu-padu di
bawah satu negara yang mempunyai perpaduan kukuh, sehingga sukar diganggu-gugat
oleh apa juga anasir negatif yang cuba memecah-belahkan kita. Namun, sangat
mendukacitakan apabila masih terdapat sebilangan rakyat negara ini yang terus
mempersoalkan dan mengkritik
Perlembagaan Negara Malaysia ini tanpa mengetahui langsung asal-usul dan
sejarah penggubalannya. Sesungguhnya, kalau Keluhuran Perlembagaan negara
Malaysia ini tercemar, bererti satu penghinaan kepada bangsa dan negara sudah
berlaku.
Sebagai analoginya, Wee Meng Chee ataupun
lebih dikenali sebagai Namewee, iaitu seorang pelajar Malaysia yang melanjutkan
pelajaran di Taiwan menerima kecaman bertalu-talu kerana telah menimbulkan api
kemarahan rakyat Malaysia dengan lagunya berjudul “Negarakuku”. Lagu “rap” yang
diubahsuai daripada lagu Negaraku itu berbaur penghinaan kepada Perlembagaan Negara dan dasar-dasar
pentadbiran negara. Sekiranya ramai rakyat Malaysia yang bertindak sedemikian,
ke manakah akan perginya perpaduan negara dan maruah negara?
Seterusnya, marhaen
haruslah bergaul dan memupuk persefahaman antara kaum. Mereka sewajarnya
menganjurkan pelbagai aktiviti kemasyarakatan seperti gotong-royong, Program
Rukun Tetangga, dan kempen Bulan Kemerdekaan untuk mengeratkan hubungan antara
masyarakat pelbagai kaum. Melalui aktiviti-aktiviti seperti gotong-royong dan Program
Rukun Tetangga, selain daripada menjamin kesejahteraan hidup warga setempat,
rakyat juga dapat mencuri ruang dan peluang berkomunikasi dan menghulurkan
bantuan kepada jiran tetangga yang berlainan bangsa. Bak kata pepatah, ‘serampang dua mata’. Sambutan-sambutan
khas seperti Hari Keluarga dan Kempen Bulan Kemerdekaan dalam pelbagai
peringkat pula dapat membuka mata rakyat jelata tentang adat resam dan budaya
kaum lain. Program Hari Keluarga misalnya, menawarkan heterogen permainan dan
aktiviti bersuka-ria yang memerlukan perancangan teliti dan wasilah yang erat
antara ahli kulawarga ataupun jiran tetangga.
Bukan itu sahaja, ibu bapa perlulah menerapkan nilai-nilai perpaduan
dalam atma anak-anak sejak kecil lagi persis aforisme, ‘melentur buluh biarlah dari rebungnya’. Mereka digalakkan
berkomunikasi dengan jiran yang berlainan bangsa dan membawa anak-anak
mengunjungi rumah jiran semasa hari lebaran. Dengan minhaj itu, ibu bapa dapat
menjadi suri teladan kepada anak-anak dan membolehkan mereka menghayati keunikan
masyarakat Malaysia yang mempunyai pelbagai etnik. Sesungguhnya, ‘kekitaan yang erat tiada berat’. Satu
lagi cara yang dapat diambil oleh ibu bapa ialah bergaul dengan anak-anak dalam
pelbagai bahasa, misalnya Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, dan bahasa-bahasa
ibunda. Apabila golongan muda menguasai pelbagai bahasa, mereka dapat
berkomunikasi dengan rakan yang berlainan bangsa dengan mudah. Pokoknya,
nilai-nilai perpaduan dan permuafakatan hendaklah diterap kepada ‘generasi muda peneraju wawasan’
dari azali lagi
agar jiwa perpaduan dalam diri mereka dapat berkembang dengan sempurna.
Di samping itu, jangan membangkitkan isu
sensitif kaum lain. Malaysia adalah Negara yang berdaulat dan mempunyai
masyarakat yang majmuk. Jadi sebagai masyarakat yang harmoni, tidak salah jika
menghormati antara satu sama lain. Jangan sesekali kita membangkitkan isu
sensitif sesuatu kaum. Jika dilihat dari
sudut pandang positif , Akta Hasutan
1948 sangat relevan dalam kamus perpaduan kerana telah menggariskan
perkara-perkara yang menyentuh sensitiviti kaum di negara ini merangkumi kecenderungan
menghasut mencakupi perlakuan ataupun kecenderungan melakukan sesuatu yang
membawa kebencian, penghinaan atau ketidaksetiaan kepada Raja atau kerajaan,
membangkitkan perasaan rakyat untuk mendapatkan perubahan kerajaan yang
memerintah dengan cara yang tidak sah, menimbulkan perasaan tidak puas hati di
kalangan rakyat, menyebarluaskan perasaan dan niat jahat serta konflik antara
kaum dan mempersoalkan dalam apa jua bentuk atau sebarang perkara berkaitan
Perkara 152, 153 dan 181 Perlembagaan Persekutuan. Sebagai contoh, masyarakat
India tidak suka dipanggil keling ataupun paria. Justifikasinya akan
membangkitkan kemarahan mereka. Paria merujuk kepada kasta terbawah dalam
masyarakat India. Maka, ‘jalan peliharakan kaki, berkata peliharakan lidah’ memandangkan isu-isu sensitif ibarat api
dalam sekam yang menyala dalam diam-diam akan mengganggu-gugat keharmonian
hubungan antara kaum sehingga hilangnya kesepakatan antara kaum, mewujudkan
huru-hara dan ancaman ketenteraman awam, mencetuskan konflik dan perselisihan
kaum dan konflik antara agama, mewujudkan suasana prejudis, prasangka dan hubungan
tidak baik antara kaum.
Dalam pada itu, salah satu instrumen untuk
mengekalkan keharmonian Negara ialah
dengan penubuhan sekolah
wawasan sementelahan sekolah wawasan merupakan tempat yang terbaik untuk
memulakan proses integrasi antara kaum. Sekolah wawasan menyediakan ruang dan
peluang untuk murid-murid pelbagai kaum berinteraksi secara langsung kerana
mereka berkongsi kantin, padang permainan, dewan dan kemudahan lain di sekolah.
Mereka berpeluang untuk saling mengenai dan memahami antara satu sama lain.
Dengan itu, mereka akan membesar dengan sikap toleransi dan hormat terhadap
budaya, kepercayaan dan agama kaum lain.
Bahkan, warga pendidik perlu
bertanggungjawab menerapkan semangat bersatu-padu dalam kalangan pelajar
berbilang kaum. Dalam konteks ini, guru-guru bukan saja berperanan sebagai
Murrabi (mendidik, membimbing rohani, jasmani, fizikal, mental) tetapi juga
sebagai Mudarris (mengesan, menggilap skil dalaman dan luaran murid), Muaddib
(pengajar, pengasuh, pendidik adab, akhlak, nilai-proses pembentukan disiplin,
sikap) dan juga Mualim (orang alim dalam agama, guru agama). Dalam proses
menjayakan inisiatif-inisiatif tersebut, guru sebagai pembina
negara bangsa tidak boleh mencetuskan isu-isu sensitif semasa mengajar,
misalnya dengan mengagung-agungkan warisan budaya sendiri dan mengejek budaya
kaum lain. Pendek kata, pelajar-pelajar dan guru-guru perlulah bekerjasama ‘bagai
aur dengan tebing’ dalam menyemai semangat
perpaduan di peringkat alma mater.
Di samping itu, pelajar-pelajar perlulah belajar dan menghayati sejarah negara agar
dapat memahami erti perpaduan negara. Sebagai satu daripada uslub untuk
mewujudkan permuafakatan bangsa, Kementerian Pelajaran Malaysia telah
mewajibkan pelajar-pelajar agar lulus dalam mata pelajaran Sejarah di peringkat
Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) berkuatkuasa mulai tahun 2013. Inisiatif bijak
tersebut diharapkan dapat menyedari anak-anak bangsa tentang kesan akibat
kurangnya perpaduan kaum dalam kalangan masyarakat. Oleh itu, pelajar perlu
mengenali sejarah tanah air agar dapat menyemai semangat perpaduan dalam diri
individu bak kata cendekiawan terkemuka, George Santayana bahawa “sesiapa
yang melupakan sejarah pasti akan mengulanginya”.
Sebagai
jentera pentadbiran negara, kerajaan sentiasa berusaha menerapkan gagasan Satu Malaysia dalam kalangan rakyat.
Namun, apakah gagasan Satu Malaysia sebenarnya? Slogan 1Malaysia atau 'Satu Malaysia' adalah satu gagasan peribadi yang
diperkenalkan oleh Perdana
Menteri Malaysia keenam, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 2
April 2009. Intipati gagasan ini idea satu bangsa tanpa mengira kepelbagaian
etnik, sub-etnik dan kebudayaan. Semua pihak mestilah bersama-sama menjayakannya
kerana ia adalah ramuan serta formula pentadbiran dalam proses negara menuju Wawasan 2020 selain
menjadi Negara yang cemerlang, gemilang dan terbilang.
Selain itu, pelaksanaan
Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) juga
mampu mengekalkan keharmonian rakyat serta Negara kerana PLKN adalah wadah perpaduan
nasional sementelahan remaja pelbagai kaum ditempatkan bersama di bawah satu
bumbung dan menjalankan aktiviti
bersama-sama, berinteraksi dan bergaul mesra. Dengan ini, mereka akan terdedah
kepada corak hidup masyarakat majmuk Malaysia secara mendalam. Persefahaman
yang lebih erat akan memupuk perasaan kekitaan. Dengan ini, tembok pemisah
antara kaum dapat diruntuhkan disamping mengekalkan keharmonian negara.
Pihak
kerajaan juga menjalankan pembangunan
yang mengambilkira usaha-usaha bagi mengurangkan jurang perbezaan pembangunan
ekonomi dan struktur di antara negeri atau wilayah di Malaysia. Aspek yang
dititikberatkan ialah potensi, keupayaan dan keadaan negeri atau wilayah yang
berkaitan untuk membolehkan pembangunan pertanian, perusahaan , perindustrian
dapat disalurkan ke arah pembangunan negara yang seimbang .Objektif utama
pembangunan ini ialah mewujudkan agihan yang lebih seimbang dan adil dari segi
pekerjaan, pendapatan, pendidikan, kemudahan
asas, kesihatan, sosial dan rekreasi khususnya di negeri Sabah, Sarawak dan
negeri-negeri yang mundur di Semenanjung.
AKHIR KALAM
Konklusinya, perpaduan kaum merupakan elemen
yang penting dan harus diberi perhatian serius memandangkan Negara pada milineum
ini berada dalam proses pembangunan yang akan menghadapi pelbagai cabaran dan
rintangan global. Lantaran itu, negara kita amat memerlukan kesatuan hati dari
semua golongan masyarakat tanpa mengira agama dan bangsa. Bangkitlah dari tidur yang nyenyak dan ‘buang yang
keruh, ambil yang jernih’ kerana secalit
kesangsian, kecurigaan dan ketidakpuasan hati antara kaum yang diinterrogasikan
secara berlebihan hanya akan memberi impak ketidakstabilan dan persengketaan
dan akhirnya memudaratkan negara kita sendiri. Sesungguhnya, tanpa unsur
perpaduan yang utuh, keharmonian bermasyarakat dalam pelbagai bidang kehidupan
tidak dapat dinikmati. Dalam hal ini kita semua tidak mahu pepatah yang
mengatakan ‘yang dikejar tak dapat yang
dikendong keciciran’ berlaku ke atas kita. Sinergi daripada semua pihak
perlu dipupuk umpama ‘sakit sama mengaduh
dan luka sama menyiuk’ bagi
membentuk suatu anjakan paradigma yang menjamin kelangsungan hidup bermasyarakat
yang bebas daripada kemelut perpaduan. Luaskanlah horizon pemikiran untuk mengintepretasikan
aspirasi kudsi Malaysia sebagai sebuah Negara yang makmur dalam pelbagai aspek
yang sudah tentunya akan memberi manfaat kepada semua rakyat jelata. Biarlah
matahari terus bersinar, biarlah pepohon terus menghijau dan biarlah adiwangsa Malaysia
terus gah di persada sarwajagat. Akhir kalam, “jangan tanya apa yang negaramu
telah beri kepadamu-tanya dulu, apa yang telah kau beri kepada negaramu?”. Renung
- renungkanlah.
"Wahai manusia! Sesungguhnya
telah Kami jadikan kamu sekalian daripada seorang lelaki dan seorang wanita,
dan Kami jadikan kami bergolongan dan berbangsa-bangsa, supaya kamu saling
kenal di antara satu sama lain. Sesungguhnya orang yang bertakwa paling mulia
di sisi Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan Menyelidiki”.
(Maksud ayat al-Quran 49:13)
( 9999 Patah Perkataan)
No comments:
Post a Comment