Sidang Jumaat Yang dirahmati
Allah,
Pada hari Jumaat yang barakah dan di dalam
rumah Allah SWT yang mulia ini, saya
berpesan kepada diri saya dan menyeru kepada sidang Jumaat yang dikasihi
sekalian, marilah sama-sama kita meningkatkan ketaqwaan kita kepada
Allah SWT dengan sebenar-benar taqwa
yakni melaksanakan segala perintah-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya. Semoga ketaqwaan yang ditambah nilai itu, membentuk
kita menjadi insan mulia dan soleh wa-musleh. Mudah-mudahan kita menjadi umat yang
terbaik, umat contoh dan memperolehi kebahagian duniawi amnya dan ukhrawi
khususnya . Mimbar hari ini akan menyampaikan khutbah yang
bertajuk ‘Kasih Sayang
Disemai Perpaduan Dituai’.
Sidang Jumaat Yang Dirahmati
Allah,
Secara amnya, konteks kasih sayang dalam
Islam amatlah luas dan tidak terbatas. Sesungguhnya Allah SWT adalah sumber
kasih sayang. Dia adalah ar-Rahman dan ar-Rahim, iaitu Yang Maha Pengasih lagi
Maha Penyayang. Kasih sayang-Nya tidak berpenghujung, tidak bertepian dan tidak
terjangkau, serta tidak pernah habis atau berkurang. Kasih sayang-Nya
digambarkan melalui nikmat-Nya yang tidak terperi serta meliputi lagi melimpah
ruah kepada sekecil-kecil makhluk sehinggalah
kepada sebaik-baik ciptaan iaitu manusia sebagaimana yang dijelaskan melalui
an-Nuur:
Malahan,
Rasulullah SAW juga sangat sayang akan umatnya. Perihal ini berdasarkan sabda
Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah:
Sesungguhnya
perumpamaanku dan perumpamaan umatku adalah seperti seseorang yang menyalakan
api, lalu binatang-binatang melata dan nyamuk berduyun-duyun datang kepada api
tersebut. Manakala aku telah berusaha memegang tali pinggang kamu, namun kamu
masuk ke dalam api tersebut.
Di samping itu, Allah SWT juga mengambarkan sifatnya ini melalui firman-Nya dalam
al-Busyraa :
لَقَدْ
جَاءكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ
عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ
“Sesungguhnya
telah datang kepadamu seorang rasul dari kaummu
sendiri,berat terasa olehnya penderitaannmu,
sangat menginginkan (keimanan dan keselamatan) bagimu, amat belas kasihan lagi
penyayang terhadap orang-orang mu’min”. (at-Taubah :128)
Izharnya, kasih sayang adalah ramuan utama resipi kehidupan. Andai bapa
tiada sekelumit kasih kepada anak-anak, suami isteri tidak mengasihi, orang tua
tidak mengzahirkan kasih kepada orang muda dan sesama sahabat tiada perasaan kasih
sayang, begitu juga pemimpin tiada kasih sayang kepada marhaennya, impaknya
tiadalah kebahagiaan. Rentetan ini, timbullah pelbagai anasir subversif yang boleh menggugat perpaduan ummat di dunia ini walhal kasih sayanglah yang menerasi perpaduan ummat.
Sidang
Jumaat Yang Dirahmati Allah,
Dalam meniti kehidupan pada marcapada,
acapkali kita disogok rencaman isu kedekadenan moral yang tiada noktah bagaikan
‘cendawan tumbuh selepas hujan’.
Malahan isu ini menjadi dominasi utama
dada-dada akhbar bahkan menjadi ‘duri dalam daging’ kepada masyarakat muasir. Segelintir manusia
tergamak mengugut malah membunuh ibu bapa sendiri , insan naif tamsilnya
kanak-kanak dan warga emas dianiaya, anak yatim yang sepatutnya ditatang bagai minyak yang penuh
dizalimi dan dirampas hak mereka, variasi pidana bermaharajalela, malahan pesta
dadah dan seks bebas seakan-akan menjadi rencah kehidupan segelintir remaja
alaf ini natijah berkiblatkan nihilisme mengakibatkan budaya hedonisme subur
bersarang di jiwa dan minda. Bahkan jika kita
perhatikan dan amati, menjadi suatu fenomena di
laman siber di mana media sosial
menjadi instrumen perdebatan lantaran wujudnya percanggahan pendapat dan buah
fikiran. Semata-mata ingin menjadi jaguh di alam maya, ‘keyboard warrior’ sangat obses dan bermati-matian melontarkan pandangan bernas
mereka persis inteligensia bahkan tegar mengenepikan kebenaran dan menegakkan
yang batil sehinggakan setiap bait-bait kata yang mereka lontarkan tidak lagi
mencerminkan sahsiah rakyat Malaysia yang penuh dengan adab susila dan sopan
santun . Jelas tergambar, rapuhnya unsur kekitaan dan tandusnya toleransi
sesama kita walhal Islam sangat menganjurkan umatnya hormat-menghormati
sebagaimana termaktub dalam al-Furqan:
Dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya, dan
janganlah kamu berbantah-bantahan; kalau tidak nescaya kamu menjadi lemah
semangat dan hilang kekuatan kamu, dan sabarlah (menghadapi segala kesukaran
dengan cekal hati); sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar. (Surah
Al-Anfaal, 46)
Rohaniah dan insani yang dipandang enteng
mencetuskan persoalan di gawang minda kita sementelahan memberi indikator serta bukti konklusif kepada kita bahawa
tipisnya kasih sayang serta merudumnya keluhuran budi dan ketulusan hati di
sanubari mereka sehingga tidak dapat membedakan antara intan dan kaca.
Impaknya, bagaimana perpaduan dapat diperkasa andai kasih sayang tidak dijadikan
amalan hidup sedangkan kasih sayang merupakan rencah kehidupan yang vital.
Sidang
Jumaat Yang Dirahmati Allah,
Berbalik
kepada mauduk khutbah, kehakikiannya ,perpaduan hanya akan dapa dilestarikan
andainya kasih sayang menjadi tunjang
utama iaitu pokok pangkalnya bermula daripada individu, yakni diri kita
sendiri. Pada lahiriahnya, hati setiap
personalis diciptakan dengan penuh sifat
mahmudah termasuk kasih sayang.
Hal ini digambarkan dalam ar- Ruuh melalui Surah al-Maryam ayat 96:
Kasih sayang yang
fundamental ini sepatutnya diaplikasikan
secara holistik dalam kehidupan fana.Kita seharusnya bijak mengekang diri dan
membendung nafsu daripada terbiasa dengan sifat-sifat mazmumah terutamanya
sikap individualistik seperti
nafsi-nafsi. Sebaliknya, seelok-eloknya , kita lazimi sifat tolak ansur dan
toleransi sebagai norma muasir. Andai kita mampu kekalkan sifat mahmudah ini,
In Shaa Allah perasaan kasih sayang akan bertambah seterusnya silaturrahim akan
lebih teguh.
Ghalibnya, kulawarga
yang bahagia ialah apabila ahli kulawarga saling bertolak ansur dan sebulat suara
dalam segenap perkara. Menjadi obligasi ibu bapa yang mempunyai kuasa veto
mewarnakan jiwa anak-anak dengan menyuntikkan kasih sayang sesama anggota
kulawarga dengan mencedok ilmu berpaksikan minhaj dalam al-Mau’izhah kerana sesungguhnya al-Bayaan adalah panduan
ideal sebagaimana firman-Nya dalam surah al-Israa’ ayat 9:
Anak-anak seyogia ditarbiah supaya menjadikan
kasih sayang sebagai nadi kehidupan
mereka sedari kecil persis mutiara kata ‘melentur
buluh biarlah daripada rebungnya’ kerana ‘anak-anak umpama kain putih,ibu bapa yang mencorakkannya sama ada
menjadi Yahudi, Nasrani atau Majusi’, sementelahan lebih afdal jika kita
menjadikan keperibadian juga ketrampilan Rasulullah SAW sebagai uswah bitara.
Kasih sayang ini andai dipasakkan dalam atma, maka akan lahirlah sebuah
kulawarga mapan yang hidup bersalutkan kasih sayang dan berbumbungkan muafakat
berkat kolaboratif ibu bapa khususnya.
Seterusnya,
kita disarankan menonjolkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan secara progresif
dan optimum di kawasan setempat , bukannya bersikap egosentrik dan evasif
persis aforisme ‘enau dalam belukar
melepaskan pucuk masing-masing’ serta sombong seperti ‘merak kayangan’.
Kontradiksinya, Islam mengajar kita bersandar pada falsafah hidup ‘bagai aur dengan tebing’ seperti yang
termaktub dalam al-Hudaa:
Dan orang-orang yang kafir, setengahnya
menjadi penyokong dan pembela bagi setengahnya yang lain. Jika kamu (wahai umat
Islam) tidak menjalankan (dasar bantu-membantu sesama sendiri yang
diperintahkan oleh Allah) itu, nescaya akan berlakulah fitnah (kekacauan) di
muka bumi dan kerosakan yang besar. (Surah Al-Anfaal, 73)
Sebenarnya, melalui aktiviti kemasyarakatan,
kita dapat mencuri ruang dan peluang
untuk saling bertanya khabar selain dapat mencambahkan lagi benih-benih kasih sayang dalam diri masing-masing.
Rentetan ini, kata sepakat akan dicapai dalam segenap perkara seterusnya
menaikkan lagi martabat umat Islam khususnya. Berbalik kepada konotasi, sebagai
pengitlakannya ,usahlah kita bersilengah lagi, sebaliknya kembalilah kepada
nawaitu kita untuk menjadi masyarakat yang dinamik dengan meneladani perpaduan
kaum Muhajirin dan Asar seterusnya bersama-sama menuju falah.
Sidang
Jumaat Yang Dirahmati Allah,
Di samping itu, warga pendidik
bertanggungjawab menjadikan alma mater sebagai medan interaksi sosial yakni
heterogen prakarsa diimplementasikan
demi menyemai benih-benih kasih sayang sesama warga institusi pendidikan
seterusnya mengutuhkan lagi tali-temali
perpaduan demi kemaslahatan masyarakat madani amnya.
Lain daripada itu, perpaduan disemarakkan
melalui tampok kita yang berusaha mendampilkan nilai kasih sayang sesama murba
melalui penganjuran pelbagai alpukah . Misteri kehilangan pesawat Malaysia
Airlines (MAS) MH370 pada 7 Mac yang lalu menggambarkan wasilah kasih sayang
muasir di mana mereka saling memberi sokongan moral dan emosi kepada keluarga
kru penerbangan dan penumpang MH370 tanpa mengira kepentingan politik,agama,
dan bangsa . Tuntasnya, kita hendaklah sentiasa mentaati pemimpin sebagaimana
sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh at-Tarmizi:
عَلَيْكُمْ بِالْجَمَاعَةِ، وَإِيَّاكُمْ
وَالْفُرْقَةَ
“Hendaklah kamu bersama jama’ah, dan janganlah kamu berpecah
(daripada jama’ah”.
Sidang Jumaat Yang Dirahmati
Allah,
Melabuhkan tirai khutbah pada minggu ini,
sempena Bulan Dakwah Negara 2014, mimbar menuntut sinergi juga kesiagaan saf
umat Islam agar swadaya mengimarahkan lagi kasih sayang dan mengikis sikap
jumud dengan mengambil iktibar melalui
sifat kasih sayang Allah SWT dan Rasulullah SAW terhadap hamba dan umatnya yang
tiada bersempadan itu dengan melazimi semangat wassatiyah sebagai tonggak
kesatuan ummah. Semoga dengan wujudnya adunan kasih sayang yang mendalam dan
tidak bertepian antara semua umat Islam dalam mendepani abad millennium ini,
dapat menginterpretasikan aspirasi kudsi negara untuk menjadi adiwangsa yang
gah di persada sarwajagat seperti mana Islam pada pemerintahan Bani Umayyah
yang berjaya menakluk dua pertiga dunia berkat penyatuan hati dan fikiran ummat
Islam yang dinamis. Akhirulkalam, marilah sama-sama renungkan firman-Nya dalam
ar-Rahmah melalui surah al-Imran ayat 103:
Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah
(agama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai; dan kenanglah nikmat Allah
kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah
menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat
Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang
bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan
kekufuran kamu semasa jahiliyah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu
(disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu
ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayahNya. (Al ‘Imran:
103)
(1548Patah Perkataan)
No comments:
Post a Comment