Sekitar Majlis Penyampaian Hadiah
Dan, inilah eseinya...heeee ;D
PENDAHULUAN
Secara amnya, zakat merupakan suatu ibadah yang dapat membangun dan menghidupkan
hati nurani. Zakat juga menarik
keinginan mukallaf untuk mencapai ganjaran Allah SWT di samping merasa gerun
terhadap azab-Nya. Sesungguhnya, sistem zakat merupakan tunjang kepada kejayaan
sistem jaminan sosial Islam yang diketengahkan dan diwajibkan oleh Allah SWT
melalui firman-Nya yang bermaksud : “Dirikanlah solat dan tunaikanlah zakat”
(Al-Baqarah 2:43). Kepentingan zakat dalam Islam digambarkan melalui kedudukan
yang merupakan rukun Islam ketiga iaitu sesudah mengucapkan dua kalimah
syahadah dan mendirikan sembahyang.
Terdapat pelbagai jenis zakat antaranya ialah
zakat pendapatan, zakat perniagaan, zakat wang simpanan, zakat saham, zakat
Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), zakat emas, zakat perak, zakat pertanian
dan juga zakat ternakan. Namun, daripada pelbagai jenis zakat tersebut,
masyarakat selalunya kurang cakna akan zakat saham. Apakah yang dimaksudkan
dengan saham? Menurut bahasa, kalimah ‘saham’ berasal daripada perkataan Arab
yang bermaksud bahagian yang dimiliki. Menurut istilah pula, saham menurut
Kamus Dewan Bahasa bermaksud bahagian dalam modal sesuatu perniagaan. Manakala,
menurut Kamus Ekonomi pula, saham
bermaksud modal sah syarikat yang dicarumkan oleh pemilik. Saham juga merupakan
wang yang dilaburkan dalam syarikat atau perniagaan. Yusoff Al-Qaradhawi dalam
bukunya Fiqh-Zakat mendefinasikan saham sebagai kertas berharga yang
diperniagakan dalam transaksi-transakasi perdagangan. Bagi sijil-sijil saham
dalam sesebuah syarikat yang disenaraikan di Bursa Malaysia, ianya mudah untuk
dijadikan wang tunai dibandingkan dengan saham dalam syarikat yang tidak
disenaraikan di Bursa Malaysia atau saham dalam koperasi. Pemilik saham adalah
pemilik syarikat dan berkongsi keuntungan atau kerugian sesebuah syarikat.
Prestasi sesebuah perniagaan biasanya boleh diukur melalui dividen yang
diagihkan dan juga harga atau nilai saham seperti tersenarai di pasaran saham.
Untuk pembayaran zakat saham, saham yang dibeli dari wang sendiri sahaja dikira
untuk zakat saham manakala bahagian yang dibeli melalui pinjaman hendaklah ditolak
kerana tidak sempurna milik.
Dalil dan hujah yang mewajibkan zakat saham
adalah melalui surah Al-Baqarah ayat 267: “ Wahai orang-orang yang beriman!
Belanjakanlah (pada jalan Allah) sebahagian dari hasil usaha kamu yang
baik-baik dan sebahagian daripada apa yang Kami keluarkan dari bumi untuk kamu
dan janganlah kamu memilih yangburuk daripadanya (lalu kamu dermakan atau kamu
jadikan pemberian zakat) padahal kamu sendiri tidak sekali-kali akan mengambil
yang buruk itu (kalau diberikan kepada kamu), kecuali dengan memejamkan mata
padanya, dan ketahuilah sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi sentiasa terpuji.”
Dalil Athar pula menyebut- Daripada Abi Amru Ibnu Hammas daripada bapanya, dia
berkata: “Dia menjual kulit dan bekas panah daripada kulit”. Kemudian Umar Ibn
Khattab singgah padaku. Dia bertanya: “Adakah engkau keluarkan sadaqah (zakat)
hartamu?” Aku menjawab : “Ya Amirul Mukminin, sesungguhnya ia adalah kulit”
Umar berkata : “Taksirlah kemudian keluarkan sadaqahnynya”. Menurut fatwa di bawah seksyen 47 Enakmen Agama Islam
(Negeri Selangor) 2003 yang telah
diwartakan pada 31 Mac 2011, memutuskan kewajipan zakat saham adalah
seperti berikut, “ Hukum
zakat ke atas saham yang dilaburkan di pasaran modal adalah wajib sama
seperti zakat perniagaan (Arud Tijarah), tidak kira samada untuk tujuan
pelaburan saham itu adalah untuk diniagakan (jual beli) atau disimpan”.
Bagi yang tidak mempunyai saham, mungkin
mereka tidak terlalu cakna akan perkara ini, tetapi bagi mereka yang memiliki
saham, adalah suatu kewajipan untuk mereka memahami dan melaksanakannya kerana
zakat saham adalah wajib bagi mereka yang telah menepati syarat-syaratnya. Oleh
itu, suatu langkah drastik melibatkan kerjasama semua pihak perlu diambil bagi
memberi pendedahan kepada orang ramai, khususnya pelabur saham Muslim akan
pentingnya zakat saham ini.Persoalannya, apakah strategi pemasaran dan dakwah
berkesan yang boleh dilaksanakan oleh pelbagai pihak?
1.PERANAN MEDIA CETAK,MEDIA
ELEKTRONIK,MEDIA SOSIAL
Pada era langit terbuka ini, medium yang
paling dekat untuk mendedahkan orang ramai berkenaan zakat saham ialah melalui
internet. Dengan liputan internet yang meluas di segenap tempat, masyarakat
boleh mengakses maklumat pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja. Melalui
kemudahan seperti inilah dapat membantu organisasi khususnya Pusat Pungutan
Zakat (PPZ) dan Lembaga Zakat Negeri menyalurkan maklumat berkaitan organisasi,
aktiviti yang diadakan dan Info pelbagai jenis zakat khususnya zakat saham,dari
masa ke semasa. Laman web rasmi yang tersusun kemas, rapi,menarik memastikan
carian maklumat dapat dilakukan dengan mudah dan menjamin keselesaan pengunjung
yang mengunjungi laman web tersebut. Selain laman web rasmi, seiring dengan
kemajuan teknologi yang saban hari semakin canggih, media sosial juga merupakan
suatu medium yang memainkan peranan yang amat penting dalam menyalurkan
maklumat kepada orang ramai. Terdapat pelbagai jenis media sosial pada masa ini
antaranya Facebook, Twitter, WeChat, WhatApps, Line, ChatOn dan pelbagai lagi.
Walaubagaimanapun, media sosial yang paling menjadi tumpuan ketika ini ialah
Facebook kerana ianya boleh diakses melalui komputer peribadi, komputer kerja,
tablet dan juga telefon pintar, berbanding media sosial yang lain yang hanya
terhad untuk akses melalui telefon pintar dan tablet sahaja. Oleh itu,
kakitangan Lembaga Zakat Negeri perlulah bijak memaanfaatkan kecanggihan
teknologi dengan mewujudkan akaun Facebook rasmi dan apa yang paling penting,
akaun tersebut perlulah sentiasa aktif
supaya maklumat dan berita terkini dapat disalurkan secara pantas dan
tepat kepada orang ramai. Bukan itu sahaja, maklumat berkenaan pelbagai jenis
zakat khususnya zakat saham perlulah disalurkan semaksima mungkin untuk memberi
pengetahuan kepada orang awam. Dengan adanya medium sosial seperti Facebook,
sudah pastinya segala maklumat berkaitan zakat saham dapat sampai kepada
masyarakat negara ini kerana Malaysia
merupakan Negara ke-18 pengguna paling ramai menggunakan Facebook yang mana
mewakili 70% penduduk
Malaysia iaitu seramai 12,747,100 pengguna. Selain itu, usaha-usaha peningkatan kefahaman zakat saham
juga perlulah dilaksanakan secara berterusan oleh institusi zakat seperti
publisiti radio dan tv, kempen, pengiklanan di majalah dan akhbar, ‘electronic
billboard’ serta sistem pesanan ringkas (SMS) dan sebagainya . Dengan kemudahan
teknologi di hujung jari ini, tidak mustahil maklumat berkaitan zakat saham
akan dapat disalurkan semaksima mungkin kepada masyarakat.
2.PELBAGAIKAN KAEDAH BAYARAN
ZAKAT SAHAM
Dari masa ke semasa, pelbagai kaedah dilaksanakan bagi memudahkan para
pembayar zakat saham menunaikan kewajipan mereka. Salah satunya ialah
denganmenyediakan sistem pembayaran
melalui pelbagai medium. Sistem pembayaran yang paling ideal pada masa
kini ialah melalui aplikasi dalam talian. Sebagai contoh, orang ramai boleh
berzakat secara aplikasi dalam talian melalui Laman Web Rasmi Pusat Pungutan
Zakat (PPZ) yang mana pelabur boleh mentaksir , membayar dan seterusnya
menyemak pembayaran zakat saham mereka. Kaedah kedua ialah melalui perbankan
internet yang sememangnya mudah kerana semakin banyak bank yang terlibat,
antaranya ialah Bank Islam, Maybank, RHB, Public Bank,Bank Rakyat, Affin Bank
dan pelbagai jenis bank lagi.Bukan itu sahaja, pembayaran zakat saham juga
boleh dibuat melalui pos, kaunter bank dan perbankan telefon di samping kaunter
pusat zakat sendiri.Dengan kepelbagaian cara dan kaedah membayar zakat saham,
pembayar zakat dapat berurusan dengan institusi pengurusan zakat dengan lebih
mudah, dan sekaligus kutipan zakat saham dapat ditingkatkan.
3.BULAN EJEN KUTIPAN ZAKAT
SAHAM
Strategi pemasaran yang ketiga ialah melalui
pelancaran Bulan Ejen Kutipan Zakat Saham. Satu bulan khusus perlu ditetapkan
untuk mengendalikan urusan berkaitan pembayaran zakat saham. Mengambil contoh
yang paling signifikan, baru-baru ini, Pusat Pungutan Zakat Majlis Agama
Wilayah Persekutuan (PPZ-MAIWP) telah melancarkan Bulan Ejen Kutipan Zakat yang
berlangsung selama dua bulan iaitu bermula 17 Oktober hingga 16 Disember 2013,
bagi mempromosikan kemudahan bayaran zakat
menerusi ejen kutipan yang telah dilantik kepada umum. Adalah suatu
langkah yang wajar jika satu bulan khusus diperuntukkan untuk pembayaran zakat
saham sahaja kerana semua sedia maklum bahawa statistik kutipan zakat saham
amatlah rendah. Sasaran kempen zakat saham ini ialahmereka yang berumur 20
tahun ke atas yang menjadi prospek, mahupun pelabursaham yang ingin membayar
zakat saham mereka. Dengan ini, lebih ramai orangakan mengetahui lebih lanjut
tentang zakat saham dan seterusnya membayar zakatsaham. Dengan adanya kempen
sebegini, matlamat untuk memberi
pemahamam dan kesedaran zakat saham kepada seluruh masyarakat secara holistik
bukanlah hanya ‘angan-angan Mat Jenin’ semata-mata, sebaliknya sesuatu yang
sememangnya sangat yang realistik.
4.PERANAN PUSAT DAN AHLI
AKADEMIK
Walaubagaimanapun, tugas ini bukanlah
terletak pada bahu pusat pengurusan zakat semata-mata, bahkan semua pihak harus
mengembleng tenaga berdakwah atau menyebarkan ilmu mengenai zakat kepada umat Islam.
Pusat Akademik melalui kakitangannya perlu terlibat dalam pemasaran zakat
saham. Sebagai contoh, Universiti Tenaga Nasional (UNITEN) telah mewujudkan
Kaunter Tabung Amanah Zakat bagi memudahkan kakitangannya membayar zakat
termasuk zakat saham. Mereka yang ingin membayar zakat hanya perlu memuat turun
borang atau ambil di kaunter Tabung Amanah Zakat UNITEN dan seterusnya
menghantarnya di Kaunter Tabung Amanah Zakat. Ahli akademik juga perlulah
sentiasa bersedia menyalurkan maklumat tentang zakat saham kepada masyarakat
awam. Melalui kerjasama daripada
institusi akademik sebeginilah, ilmu berkenaan zakat saham dapat
disebarkan.
5. MENGADAKAN PELBAGAI JENIS
PERTANDINGAN BERKAITAN ZAKAT SAHAM
Langkah seterusnya ialah melalui pertandingan
seperti perbahasan, syarahan, pertandingan menulis esei dan sebagainya. Pihak
berkenaan perlu mengadakan promosi yang meluas dan berkesan melalui pelbagai
medium antaranya ialah media sosial seperti Facebook, blog serta twitter, media
elektronik seperti radio serta televisyen, media cetak seperti suratkahabar
,majalah serta risalah dan juga pengumuman di tempat-tempat awam yang
bersesuaian untuk menghebahkan sebarang bentuk pertandingan yang akan diadakan.
Melalui hebahan sebegini, orang ramai akan mendapat maklumat tentang
pertandingan tersebut. Sememangnya, tidak dapat dinafikan, promosi yang
menyeluruh serta strategi pengiklanan yang hebat tentunya dapat memancing minat
orang ramai untuk menyertai sebarang
bentuk pertandingan. Dalam situasi ini, menjadi tanggungjawab pihak penganjur
untuk mengatur strategi yang bernas untuk menggalakkan penyertaan orang ramai.
Salah satunya ialah dengan menganugerahkan sijil penyertaan kepada peserta
tidak kira mereka memenangi tempat atau tidak. Selain itu, pihak penganjur
boleh menarik minat orang ramai menyertai pertandingan dengan menawarkan hadiah
yang lumayan. Dengan ini, peserta akan cuba membuat yang terbaik dalam
pertandingan yang dianjurkan bagi merebut hadiah lumayan yang ditawarkan di
samping menimba ilmu pengetahuan berkaitan sesuatu isu.Namun, nilai hadiah dan
ganjaran tidak seharusnya dijadikan matlamat utama oleh para peserta. Matlamat
yang paling utama ialah mendapakan seberapa banyak pengetahuan berkaitan zakat
saham. Jika mendapat ganjaran, itu merupakan suatu bonus. Sebaliknya, jika
tidak mendapat sebarang ganjaran, daripada sudut yang lain, mereka sebenarnya
sudah menimba ilmu pengetahuan yang tidak ternilai berkaitan zakat saham. Ilmu
inilah yang akan digunapakai oleh mereka untuk melalui kehidupan mereka di hari
mendatang, juga sebagai rujukan kepada orang lain. Diharapkan dengan adanya
pertandingan sebegini, dakwah berkenaan zakat saham dapat dilakukan melalui
lisan dan juga melalui penulisan pena oleh peserta.
6.PROGRAM FORUM
Seterusnya, dakwah berkesan tentang zakat
saham ialah melalui program dialog, diskusi, forum, ceramah dan seminar dengan
matlamat memberi pemahaman kepada masyarakat berkenaan zakat saham . Dalam
program sebegini, adalah suatu langkah yang bernas jika ikon muda zakat saham
diwujudkan . Ikon muda ini mestilah dari kalangan wanita muslimah atau lelaki
muslim yang mempamerkan teladan yang baik,mempunyai nilai murni yang hebat
,serta mahir lagi arif akan selok belok saham dan zakat saham. Mereka bolehlah
dipilih dalam kalangan artis, peserta Program Imam Muda,peserta Program
Pencetus Ummah atau sesiapa sahaja yang dirasakan layak, serta berkemampuan
menjadi ‘role model’ dan mempunyai pengikut yang tersendiri. Ikon muda zakat
saham akan berinteraksi dan menjawab
segala persoalan oleh orang ramai berkaitan zakat saham. Secara realistiknya,
pelantikan ikon muda zakat saham adalah suatu tindakan yang wajar kerana umum
mengetahui bahawa setiap orang mempunyai idola masing-masing yang menjadi
contoh kepada mereka dalam segenap perkara.
7. ‘ROAD SHOW’
Inisiatif yang seterusnya ialah melalui ‘road
show’ promosi zakat saham di Pos Malaysia, bank-bank yang terpilih serta di
syarikat pelaburan saham di seluruh Malaysia oleh kakitangan pusat zakat yang
terlatih dan berpengalaman. Pelbagai persoalan berkaitan zakat saham perlu
dijelaskan secara terperinci kepada orang awam dan mereka yang terlibat dalam
program berkenaan. Penekanan perlulah diberikan kepada syarikat pelaburan saham
iaitu pihak syarikat melalui kakitangan
pusat zakat yang dipertanggungjawabkan menyampaikan maklumat berkaitan zakat saham
kepada pelabur modal syarikat tersebut. Dalam pada itu, risalah zakat saham
juga perlulah diedarkan untuk rujukan orang ramai. Pada dasarnya, langkah ini sangat wajar
supaya orang awam khususnya pelabur mendapat kefahaman yang jelas berkenaan
zakat saham.
8.PENCERAHAN MENGENAI ZAKAT
SAHAM DI PUSAT AGAMA
Selain langkah yang boleh diambil sebagai
dakwah berkesan ialah melalui sokongan daripada ahli jawatankuasa masjid atau
surau. Masjid dan surau wajar dijadikan platform untuk memberi pencerahan
kepada masyarakat mengenai zakat saham. Pihak jawatankuasa surau atau kampung
perlu bekerjasama dengan institusi zakat untuk mengadakan ceramah, seminar atau
kursus berkaitan zakat saham. Takzirah mengenai zakat saham haruslah diadakan
lebih kerap. Ironinya, aktiviti ‘turun padang’ sepatutnya lebih diperbanyakkan
berbanding saluran lain kerana cara berdepan dan dari mulut ke mulut lah
kefahaman dan kesedaran dapat ditanam dengan berkesan.
PENUTUP
Kesimpulannya, masyarakat awam khususnya
pelabur Muslim perlu sedar dan cakna akan pentingnya membayar zakat saham demi
menjamin masa depan perniagaan mereka agar berkat di sisi agama. Kita sendiri
juga mengetahui bahawa zakat merupakan hak asnaf, termasuk golongan fakir
miskin yang telah ditentukan kadarnya, sehingga orang kaya tidak berpeluang
mempersendakan orang miskin semasa menyerahkannya. Kita juga mengetahui bahawa
urusan pengutipan dan pembahagian zakat ditangani sepenuhnya oleh pemerintahan
Islam. Ia diagihkan kepada orang yang tidak memiliki sumber pendapatan atau
memiliki pendapatan yang tidak cukup untuk memenuhi keperluan diri dan
keluarganya. Lebih daripada itu, bantuan yang diberikan oleh sistem zakat
kepada fakir miskin adalah bantuan yang mengeluarkan mereka dari garis
kemiskinan secara kekal.
Oleh itu, semua pihak perlu berganding bahu
dan bekerjasama bagai ‘aur dengan tebing’
supaya pebagai cadangan strategi pemasaran dan dakwah perlu dikaji dan
dipertimbangkan agar kesedaran masyarakat awam khususnya pelabur Muslim tentang
zakat saham akan meningkat. Hal ini kerana masih terdapat umat Islam yang tidak
mengambil berat atau tidak tahu mengenai ibadat ini. Sesetengahnya hanya tahu
mengenai zakat fitrah yang wajib dibayar ketika bulan Ramadhan sahaja. Ada juga
yang mengambil berat soal sembahyang, puasa dan menunaikan ibadat haji namun
penghayatannya tidak sama terhadap ibadat zakat. Zakat saham juga sepatutnya
menjadi teras kepada sistem ekonomi ummah. Ini kerana, matlamatnya yang dapat
diterima oleh semua, iaitu pembangunan insane dan pembasmian kemiskinan secara
holistik. Selain itu, prinsip dan falsafahnya yang bersifat global, mampu
melangkaui setiap isu dan persoalan secara makro dan mikro. Segala inisiatif
sedang dan akan dilaksanakan perlulah dilaksanakan semaksima mungkin supaya
mencapai matlamatnya. Kata orang, ‘alang-alang menyeluk pekasam biarlah sampai
ke pangkal lengan’ dan ‘genggam bara api,biar sampai jadi arang’.
(2234 Patah Perkataan)
BIBLIOGRAFI
AL-QURAN
1) Surah
al- Taubah, ayat 103
2) Surah
al- Baqarah, ayat 267
3) Surah
al- Baqarah, ayat 214
INTERNET
1) Laman
Web RSami Pusat Pungutan Zakat (PPZ)
a) Zakat
Saham
b) Fatwa
Zakat
c) Syarat
Wajib Zakat
d) Info
Fidyah
e) Perbankan
Internet
1
f) Info
Kaunter
g) Nisab
Zakat Tahunan
2) Laman
Web Rasmi Lembaga Zakat Selangor (LZS)
a) Zakat
Saham
3)
Laman Web Rasmi Lembaga Zakat Pahang (LZP)
a)
Zakat-Zakat Saham
b)
Zakat- Pengertian abstrak
4) Laman
Web Rasmi Lembaga Zakat Negeri Sembilan (LZNS)
a) Kalkulator
Zakat Saham
5) Blog
‘Riyaldhiljannah’
a) Zakat
Saham
6)
Facebook Rasmi Lembaga
Zakat Selangor( LZS)
a)
Memahami Zakat Saham
2
JURNAL
AKADEMIK
1) Tajuk : Undang-Undang Zakat dan
Penguatkuasaannya di Malaysia
Penulis : Prof. Dr. Siti Mashitoh Mahamood
Tahun : 2005
Terbitan : SCOPUS Cited Publication
2) Tajuk : Essential Readings in
Comptemporary Waqh Issues
Penulis :
Dr. Monzer Kahf
Tahun :
2011
Terbitan :
CERT Publications Sdn. Bhd.
3) Tajuk : Konsep dan Aplikasi Wakaf
Kontemporari di Malaysia:
Saham Wakaf dan Wakaf Saham
Penulis : Asmak Ab. Rahman, Azizi Che Seman, Suhaili
Arif dan Nor
Aini Ali
Tahun : 2009
Terbitan :
SCOPUS Cited Publication
4) Tajuk : Pegintegrasian Zakat dan
Cukai di Malaysia
Penulis :
Abd Halim Mohd Noor
Tahun :
2009
Terbitan : Pusat Penerbitan Universiti
(UPENA), Universiti Teknologi
Mara (UiTM) Shah Alam
5) Tajuk : Undang-Undang Islam di
Malaysia: Prinsip dan Amalan
Penulis :
Ahmad Hidayat Buang
Tahun :
2007
Terbitan :
Penebitan Universiti Malaya
6) Tajuk : Undang-Undang dan
Pentadbiran Harta Amanah Orang Islam di Malaysia
Penulis :
Prof. Dr. Siti Mashitoh Mahamood
Tahun :
2006, 2008
Terbitan :
UM Press
7) Tajuk : Pembentukan Bahagian Mal
Majlis Agama Islam Negeri:
Perancangan
dan Halatuju
Penulis :
Prof. Dr. Siti Mashitoh Mahamood
Tahun :
2007
Terbitan :
SCOPUS Cited Publication
3
BUKU
ILMIAH
1) Tajuk
:
Pendidikan Islam
Penulis :
Hamil@ Amir Abdullah dan Mohd Shukri Othman
Tahun :
2008
Terbitan :
Sasbadi Sdn. Bhd.
2) Tajuk
:Pengurusan
Zakat
Penulis :
Mahmood Zuhdi Abd. Majid
Tahun :
2003
Terbitan :
Dewan Bahasa dan Pustaka
3) Tajuk : Revisi
Prioriti PMR Pendidikan Islam
Penulis :
Ustaz Hamil@ Hamil Abd. Hameed
Tahun :
2003
Terbitan :
Sasbadi Sdn. Bhd.
TESIS
Tajuk : Zakat Saham Amanah:
Konsep dan Pentadbirannya di Malaysia
Penulis :
Bitizela Binti Mohd Bidin
Tahun :
2001
Fakulti : Jabatan Syariah dan Ekonomi, Akademi Pengajian
Islam, Universiti Malaya (UM)
Taraf Kajian :
Sarjana
Bidang Kajian : Syariah
No. Rujukan : BP 42 A1 UM 2001 Bitmb
Lokasi : Perpustakaan Peringatan Za’Ba Universiti Malaya
Abstrak : Tesis ini membincangkan tentang zakat saham amanah
dari segi
konsep dan pentadbirannya di Malaysia.
Perbincangan meliputi dua
aspek penting iaitu yang pertama konsep dan
operasi saham amanah
mengutarakan
dalil-dalil daripada al-Quran dan al- Sunnah serta
pendapat para ulama yang boleh dikaitkan
dengan kewajipan
zakat saham tersebut.Turut dibincangkan ialah cara pengiraan dan
kaedah pembayaran zakat saham
amanah.
4
AKHBAR
1) Sinar
Harian
a) Artikel
‘Bayar Zakat Melalui Ejen dan Myeg’, Jumaat, 8 November 2013
2) Utusan
a) Artikel
‘Bicara Agama: Khilaf Ulama Terhadap Zakat’, Jumaat, 11 Oktober 2013
3) Berita
Harian
a) Artikel
‘Kaunter Pusat Pungutan Zakat Majlis Agama Wilayah Persekutuan ( PPZ-MAIWP) Beroperasi
Setiap Hari’, Jumaat, 27 Julai 2012
MAJALAH
1) Pemikir
a) Kajian
Terhadap Pungutan Zakat di Wilayah Persekutuan
2) Hamdard
Islamicus, Jan-March 2002, Mukasurat 71-86
a) Cases
of Awqaf and Court Jurisdictional Conflict in Malaysia, April-June
2008,Mukasurat 57-69
3) Dunia
Islam
a) Wakaf
dan Syariah di Malaysia (Wakaf and
Islamic Syariah in Malaysia), Ahad, 2 September 2001
RISALAH
1) Zakat@Pos,
PPZ –MAIWP
2) Bayar
Zakat Secara Online, PPZ –MAIWP
3) Potongan
Gaji ATM Zakat, PPZ –MAIWP
4) Pengiraan
Zakat, PPZ –MAIWP
5) Potongan
Gaji Zakat, PPZ –MAIWP
6) Ringkasan
Pengiraan Zakat, PPZ –MAIWP
7) Panduan
Pengiraan Fidyah,PPZ –MAIWP
8) Zakat
Perniagaan,PPZ –MAIWP
9) Zakat
KWSP,PPZ –MAIWP
10) Zakat Emas dan Perak,PPZ –MAIWP
No comments:
Post a Comment